VW återkallar 411 000 bilar efter finska testet

2018-05-14 08:39  
Foto: Volkswagen/Seat

Bältet öppnade sig på tre av koncernens modeller vid tidningens undanmanöverprov. Efter finska ”älgtestet” återkallar Volkswagen 411 000 bilar.

(Artikeln har uppdaterats)

Det var 1997 som Mercedes nya A-klass välte i Teknikens Världs ”älgtest”. Nu har den finska motsvarigheten ”Tekniikan Maalima” gjort undanmanöverprov som avslöjar en potentiellt livsfarlig säkerhetsbrist i flera modeller från Volkswagenkoncernen.

Felet uppdagades när tidningen satte fem personer i en Seat Arona. Vid älgtestet fick kraften i krängningen ett av baksätets bälten att öppnas. Samma sak inträffade sedan för baksätespassagerare i Volkswagen Polo och Seat Ibiza.

Bilarna som baseras på VW:s plattform MQB A0 har utrustats med säkerhetsbälten från Takata. Det japanska bolaget gick i konkurs 2017 efter att deras felaktiga krockkuddar lett till ett antal dödsfall. Men de stod också bakom de felaktiga säkerhetsbälten som ledde till att 8,4 miljoner fordon återkallade 1995. Och Takata fortsätter att ställa till med problem från andra sidan graven.

”Enligt vår egen bedömning är orsaken till upplåsningen en kombination av spännets layout och känsliga frigöringsknappar i spännen tillverkade av Takata. Felet i säkerhetssystemet bör leda till återkallande av de drabbade fordonen”, skriver Tekniikan Maalima i ett uttalande, rapporterar Vi Bilägare.

Volkswagenkoncernen håller uppenbarligen med den finska tekniktidningen. På fredagen meddelade VW att de kommer återkalla cirka 220 000 av sin nya Polo-modell under de kommande veckorna. Till detta kommer 191 000 fordon från Seat att återkallas – det gäller Ibiza av modellår 2017 och 2018, samt Arona modellår 2018. 

I ett uttalande sa Volkswagen att man redan har hittat en alternativ tekniklösning, och att det nydesignade bältesspännet kommer monteras kostnadsfritt för de berörda Polo-, Ibiza-och Arona-ägarna.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL