Volvokoncernen bygger batterifabrik i Mariestad

Foto: Volvokoncernen

Fordonsjätten satsar på en fabrik för battericeller i Mariestads kommun. Målet är storskalig produktion 2030, men tillverkningen ska starta innan dess i mindre skala.

Volvokoncernen satsar på en egen battericellsfabrik i Sverige, och pekar ut Mariestads kommun som den bästa platsen.

På onsdagen meddelade koncernen att en process har inletts för att etablera en ny batterifabrik där. Det framgår inte när produktion är tänkt att starta, men siktet är storskalig tillverkning 2030.

Batterierna ska användas i eldrivna lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner och andra drivlinor, enligt koncernen.

– Vi har hittat en yta som vi tror är lämplig för att bygga en battericellsfabrik på, men av respekt för processen säger vi inte så mycket mer än så, säger Claes Eliassion, presschef på Volvokoncernen, till Ny Teknik.

Ytan finns i Korstorp, i den östra delen av Mariestads tätort, och ligger alldeles intill E20. Det var framför allt god tillgång på fossilfri energi i Sverige och närheten till Volvos huvudkontor och forsknings- och utvecklingscenter i Göteborg som gjorde att valet föll på Mariestad.

Men valet av plats är inte slutligt avgjort, enligt Volvokoncernen. ”Den slutgiltiga lokaliseringen kommer att beslutas efter offentligt samråd och verksamheten är beroende av miljötillstånd,” skriver Volvo i sitt pressmeddelande.

17 städer i 11 länder tävlade om batterifabriken

Enligt Mariestads-Tidningen var det 17 orter i elva länder som var med och konkurrerade om industrietableringen från Volvo. På platsen i Korstorp håller kommunen på att planlägga ett nytt stort industriområde på 140 hektar. Detaljplanen är inte godkänd än.

– Det är helt fantastiskt, inte bara för Mariestad utan för hela Skaraborg och regionen! Det är en historisk satsning som kommer att ske i Mariestad, vilket kommer att trygga framtidens arbetstillfällen, säger kommunstyrelsens ordförande Johan Abrahamsson (M) i ett pressmeddelande.

Mariestad är välbekant område för Volvos vd och koncernchef Martin Lundstedt, som är född och uppvuxen i staden.

Skövde, där Volvokoncernens har sin stora motorfabrik, var också med i konkurrensen uppger kommunen för Skövde Nyheter.

35 procent ska vara eldrivet 2030

Volvokoncernen har som mål att 35 procent av alla deras produkter ska vara eldrivna 2030.

”Detta kommer att kräva stora volymer av batterier med hög prestanda, tillverkade med fossilfri energi, och det är ett naturligt steg för oss att inkludera batteriproduktion i vårt framtida industriella system. Vi vill göra detta tillsammans med partners, och vi börjar resan nu”, säger Martin Lundstedt i pressmeddelandet.

Vilka partners Volvokoncernen kommer att ha i batteritillverkningen är ännu oklart.

– Vi för den typen av diskussioner, säger Claes Eliasson.

Den nya cellfabriken i Mariestad kommer, om den blir av, att innebära ett betydande antal nya jobb.

– Fullt utbyggd handlar det inte om hundratals utan snarare om tusentals jobb, men det är svårt att specificera antalet nu. Och produktionskapaciteten utökas gradvis, säger Claes Eliasson.

”Energitillförseln kommer att vara tillräcklig”

Men ännu är det enligt presschefen inte fastlagt hur stor produktion den nya cellfabriken ska ha.

– Det blir väldigt höga volymer eftersom minst 35 procent av våra produkter ska vara elektrifierade till 2030, men vi vet inte hur stor totalmarknaden är 2030. Det går inte att säga någon siffra eftersom den är avhängig totalmarknaden. Men det kommer att bli en betydande produktion, säger han.

Exakt vilken typ av battericeller som fabriken ska tillverka vill Claes Eliasson inte specificera. Det är för tidigt i processen, anser han. Litiumjonceller eller så kallade solid state, litiiummetallceller med fast elektrolyt, kan komma i fråga.

– Det blir högprestandabattericeller anpassade för tunga applikationer, säger han.

Tillverkning av battericeller är både energi- och effektkrävande och Mariestad ligger i elområde 3 som generellt sett präglas av ett underskott på el. Men Volvokoncernen säger sig redan ha fått förhandsbesked på tillräcklig tillgång på el på platsen.

– Vi har goda förhoppningar om att energitillförseln kommer att vara tillräcklig för den här produktionsanläggningen. Vi har allokerat tillräckligt med megawatt i Skaraborg, 426 MW, från svenska myndigheter för att produktionen kan komma igång, säger Claes Eliasson.

Volvo Lastvagnar bygger batterifabrik i Gent

I maj meddelade Volvo Lastvagnar att företaget bygger en batterifarik i Gent i Belgien, där man redan har en lastbilsfabrik. Batterifabriken i Gent ska montera batterier med celler från Samsung. Batterierna väger ett halvt ton och har en kapacitet på 90 kilowattimmar (kWh).

Men nu vill alltså Volvokoncernen ha celltillverkning under eget tak i Mariestad.

– Vi ser att marknaden kommer att växa, då känns det industriellt logiskt att ta nästa kliv i batterivärdekedjan, det gör vi med egen produktion. Det är både ett affärsbeslut och ett teknikbeslut, säger Claes Eliasson.

Volvokoncernen satsar på tre huvudalternativ för framdrift framöver. Förutom batterielektrisk drift finns även vätgaselektrisk drift och förbränningsmotorer som drivs av fossilfria bränslen.

Än så länge har koncernen sex lastbilsmodeller med batterielektrisk drift till försäljning.

– Lastbilar går lite före, där finns en större mognad. Även bussar ligger längre fram. Vi går i lite olika takt i olika delar av koncernen, säger Claes Eliasson.

Modeller med bränsleceller, som omvandlar vätgas till el under drift, har Volvo ännu inte i sitt utbud men planerar att få fram sådana efter 2025.

Scania bygger batterifabrik i Södertälje

Även Volvos lastbilskonkurrent Scania satsar på batterier. Företaget håller på att bygga en batterifabrik i Södertälje där battericeller från Northvolt ska användas. Scania bygger även ett batterilabb där verksamheten ska vara igång 2023.

Läs mer: Scanias batterichef om nya fabriken: ”Väldigt hög automationsnivå"

Anna Orring

Linda Nohrstedt

Mer om: Volvokoncernen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt