Fordon

Volvo visar dyr plug-in hybrid

Volvo V60 presenteras som plug-inhybrid. Foto: Volvo Cars

Volvo är nu klar att visa den nya V60 plug-in hybrid som företaget utvecklat tillsammans med Vattenfall. Bilen uppges dra under två dl milen, samtidigt som Volvo lovar kompromisslöshet, körglädje och adrenalinkickar. Prislappen är inte offentlig ännu, men hybridexperten Mats Alaküla uppskattar merkostnaden per bil till minst 100 000–150 000 kronor.

Publicerad

Bilen, som enligt Volvo är ”nästan produktionsfärdig” ska premiärvisas på bilsalongen i Geneve om några veckor. Räckvidden på ren eldrift uppges till 50 km, koldioxidutsläppet till under 50 g per km och bränsleförbrukningen 1,9 dl per mil.

Uppgifterna om utsläpp och förbrukning följer de normer som gäller för branschen. För den som bara kör på batteriet blir utsläppet noll. Utsläppen vid ren dieselkörning har Volvo tidigare angett till 183 g koldioxid per km.

Framhjulen kommer att drivas av Volvos femcylindriga 2,4-liters turbodiesel med 215 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 440 Nm.  Bakaxeln har eldrift i form av en elmotor på 70 hästkrafter, som får sin kraft från ett lithiumjon batteripaket på 12 kWh. Bilen har en sexstegad automatisk växellåda.

– För att få verkliga bilentusiaster att tänka grönt måste du ge dem en möjlighet att köra koldioxidsnålt utan att ta bort adrenalinkickarna som skapar äkta körglädje. V60 plug-in hybrid har alla traditionella egenskaper i en äkta sports wagon. Vi har kryddat med spetsteknologi som gör den helt unik på marknaden, säger Stefan Jacoby i ett pressmeddelande.

Volvo har inte uppgett någon prislapp för den nya plug-in hybriden, men Ny Teknik bad hybridexperten professor Mats Alaküla vid Lunds Universitet att uppskatta merkostnaden, jämfört med en konventionell V60 (som med en femcylindrig dieselmotor kostar från 317 000 kronor).

- Det borde sitta extra grejer för minst mellan 100 000 och 150 000 kronor i bilen, och det förutsätter att de får volym på framförallt inköp av batteriet så de kan få ner priset. Sen är det naturligtvis jättehöga utvecklingskostnader. Men jag har ingen aning om vad Volvo sätter för prislapp på det här.

Plug-in hybriden har utvecklats i ett gemensamt projekt med Vattenfall, där företagen tillsammans har satsat tre miljarder kronor. Enligt projektplanerna ska produktionen starta 2012.

I en information från Vattenfall framgår också att laddningstiden för batteriet blir 4–6 timmar vid laddning hemma.