Fordon
Volvo växer hellre i Indien än Kina
Leif Johansson
Volvo AB:s koncernchef vd Leif Johansson föredrar Indien framför Kina. – Vi växer gärna mer i Indien. Och det är lättare att komma till avslut med affärer i Indien, säger han på en press- och analytikerkonferens några dagar efter man ingått ett samarbete, ett "joint venture", med bil- och motorcykeltillverkaren Eicher, Indiens tredje största lastvagnstillverkare.
Enligt tidningen Göteborgsposten var det en kamp in i det sista mellan Volvo, Daimler, Scania, Hyundai och Mahindra International om att börja samarbeta med det indiska företaget. Samarbetet, ett letter of intent, innebär att parterna vill bilda ett nytt bolag, där Eicher och Volvo kontrollerar ungefär hälften var.
Det nya bolaget ska ta över hela Eichers utveckling och produktion av lastbilar och bussar med 2300 anställda. Så snart som möjligt ska verksamheten inordnas i Volvogruppens synergiprojekt, med gemensamma inköp och gemensam utveckling.
– Vi kan redan se möjligheter på såväl motor- som chassisidan, men allt det får ske stegvis, i takt med produktcyklerna, säger Mårten Wikforss, presschef på Volvo. I Indien skärps nu miljökraven på motorer, samtidigt som man tillämpar förbud mot överlast. Intresset för tunga lastbilar ökar, och det är också där Eicher vill satsa och lansera nya produkter.
Slutförhandlingarna ska vara klara första halvåret 2008. Då får Volvo fick betala drygt 2,3 miljarder kronor plus en hemlig premie till de nuvarande ägarna för att kunna genomföra affären. – Inte alls för dyrt, sa Leif Johansson på presskonferens i Göteborg.
För Eicher är, enligt Leif Johansson, ett välskött företag med en fabrik som han anser vara ”den bästa vi sett i Indien” så några så kallade strukturkostnader behöver det svenska företaget inte räkna med.
Tillsammans får Volvo och Eicher en säljorganisation som i fullt blir jämförbar med de största konkurrenterna Tata och Ashok.
Enligt Leif Johansson ökar nu Volvos intresse för medeltunga lastbilar och Eicher liksom Nissan Diesel tillför stora volymer lastbilar i den klassen.
Eicher tillverkade 3 800 bussar och 24 300 lastbilar i fjol, och av dessa var 4000 över 16 ton.
Volvo är största utländska lastbilsmärke med en försäljning på 900 tunga lastbilar per år.