Fordon

Volvo och Scania rullar ut gaslastbilar – miljövinster väntar men få tankstationer

Arkivbild från när Volvo lanserade en ny miljövänligare motor som kan användas i tunga lastbilar. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Både Volvo Lastvagnar och Scania rullar i år ut tunga lastbilar som drivs av flytande naturgas eller biogas. Används det sistnämnda försvinner koldioxidutsläppen helt. Men frågan är om det kommer att finnas gas och tankstationer så det räcker.

Enligt båda tillverkarna är de nya lastbilarna precis lika kraftfulla som de dieseldrivna motsvarigheterna. Ett ekipage på totalt 40 ton som tankas med flytande naturgas (LNG) ska klara upp till 100 mil på en tankning, vilket är ett krav för att de ska fungera i regional- och fjärrtrafik.

Med LNG minskar koldioxidutsläppen med cirka 20 procent, enligt Volvo, och om tanken i stället fylls med biogas (LBG) försvinner de utsläppen helt. Även utsläppen av kväveoxider och bullret minskar med gas, vilket gör lastbilarna särskilt lämpade för stadstrafik där de tunga dieseltransporterna i vissa fall riskerar att förbjudas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här