Fordon

Volvo sparar pengar när lastbilen lyfter drivaxel

En Volvo FH i anläggningstrafik med bakre drivaxeln i lyft läge. Foto: Pontus Johansson/Volvo Lastvagnar
Bakre drivaxeln i lyft läge 140 mm över marken. Foto: Pontus Johansson/Volvo LV

Volvo Lastvagnar lanserar en metod att spara pengar för tunga fordon genom att lyfta ena drivaxeln när den inte behövs.

Publicerad

Tandemaxellyft kallas metoden som går ut på att den bakre axeln i drivhjulsboggin lyfts 140 mm över vägbanan och kopplas bort när den tunga lastbilen exempelvis kör utan last.

Det gäller timmertransporter och tunga bulktransporter som ibland körs tomma tillbaka efter fullgjort uppdrag. Genom att lyfta den andra drivaxeln och koppla ur den sparar man upp till 4 procent bränsle jämfört med om alla axlar rullar på vägen.

Dessutom blir det mindre slitage på däck och hjulupphängning. En ytterligare fördel är att svängradien minskar med en meter.

På hala eller mjuka underlag kan föraren dessutom öka trycket på den första axeln genom att lyfta den andra, vilket ger bättre grepp, poängterar Volvo Lastvagnar. Dessutom blir ljudnivån lägre och vibrationerna i ratten minskar, vilket ger bättre komfort och arbetsmiljö.

Tandemaxellyft blir tillgänglig på modellerna Volvo FM, FMX, FH och FH16.