Volvo investerar i cybersäkerhet från Israel

2019-10-21 17:00  
Upstream Security utvecklar skydd mot attacker via fordonsmoln. Foto: Volvo

UPPDATERAD. Med allt fler uppkopplade lastbilar ökar behovet av att skydda dem mot hackerattacker. Därför investerar nu Volvo i ett israeliskt säkerhetsföretag.

Lastbilstillverkaren Volvo meddelade under måndagen att den genom sitt investmentbolag Volvo Group Venture Capital investerar i det Tel Aviv-baserade säkerhetsföretaget Upstream Security, grundat 2017.

Upstream Security utvecklar cybersäkerhetslösningar avsedda för att skydda uppkopplade fordon från otillåten användning. När fordonen kopplas upp mot den molntjänst som används för att administrera flottan kan det ge angriparen möjlighet att attackera flera fordon samtidigt. Upstream Securitys plattform kallas C4 och använder sig av maskininlärning, en form av artificiell intelligens, för att upptäcka attacken på fordonsmolnet, förhindra den samt larma säkerhetscentralen.

Hur stor investeringen är avslöjas inte.

- Vi har valt att inte gå ut med det, säger Claes Eliasson, presschef på Volvo.

Bolaget skriver i pressmeddelandet att summan inte ska ha någon signifikant påverkan på Volvokoncernens intjäning eller ekonomiska ställning. Eftersom Volvo omsätter kring 400 miljarder kronor på årsbasis hade summan behövt vara ganska stor för att behöva lämnas ut, enligt börsreglerna. Claes Eliasson vill inte ge någon ungefärlig siffra på hur stor, men konstaterar att investeringen i Upstream Security låg en bra bit under.

Del i större finansieringsrunda

Volvos investering utgör bara en mindre del i Upstream Securitys finansieringsrunda (serie B) på totalt 30 miljoner dollar, motsvarande 289 miljoner kronor, som nu är offentliggjord.

Rundan leds av Alliance Ventures som består av Renault, Mitsubishi och Nissan. Andra investerare, förutom Volvo, utgörs av Hyundai, Charles River Ventures, Gillot Capital, Maniv Mobility och Nationwide, enligt Venturebeat.

Konkurrenter till Upstream Security är till exempel Guardknox och Blackberry.

David Hanngren, investeringschef på Volvo, säger i ett uttalande att de övervägde ett antal liknande säkerhetsplattformar innan de valde Upstream Securitys C4.

- De har en bra vision för att nå ut till den här unika sektorn (fordonsindustrin, reds anm), ett imponerande ledarskap och seriöst djup inom så väl fordonsbranschen som cybersäkerhet, säger han.

Volvokoncernen, som även inkluderar Mack, UD och Renault Trucks, har i dag cirka 850 000 uppkopplade fordon på vägarna. På frågan vilken säkerhetslösning Volvo använder sig av idag för att skydda sina uppkopplade fordon svarar Claes Eliasson så här:

- Vi tillämpar olika typer av skyddslager och åtgärder i fordonen, i molnet och däremellan. Eftersom landskapet med hot och risker ständigt utvecklas måste vi också hela tiden möta detta med skyddsåtgärder. Därför undersöker vi ständigt nya möjligheter, till exempel nu via Upstream. För att lära oss mer utför vi för närvarande en pilot och om det visar sig framgångsrikt kan det komma att bli ett värdefullt tillägg till våra existerande skyddslösningar.

 

Uppdaterad version: Artikeln har tillförts ny information efter att Volvo återkommit med svar på frågan om existerande skydd för uppkopplade fordon.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt