Fordon

Volvo Aero får rekordbeställning

till miljövänlig motor

Volvo Aero har slutit ett avtal värt runt 50 miljarder kronor, över 40 år. Det är flygmotortillverkaren Pratt & Whitney som beställer delar till en kommande generation motorer, där en växlad fläkt ska minska både bränsleåtgången och bullret.

Publicerad

Volvo Aero blir delägare i projektet med att ta fram nya tekniken för Pratt & Whitneys nya motor med växlad fläkt, på engelska geared turbofan engine, GTF. Volvo får ansvaret för de stativ med fästen som utgör motorns upphängningspunkter, samt för huvudaxeln mellan turbinen och fläkten.

Det är Volvo Aeros största civila order hittills. Företaget gläds åt den inte minst med tanke på att den finansierar ny utveckling, som också öppnar för framtida beställningar.

Utväxlingen gör att fläkten inte behöver snurra i samma fart som motorns lågtryckskompressor eller lågtrycksturbin, och därmed kan bränsleåtgången minska. Då minskar förstås också koldioxidutsläppen. Bullret ska minska med hela 20 decibel, enligt Volvo Aero.

Bombardier har slagit till
Den kanadensiska regionalflygtillverkaren Bombardier har valt den planerade växelfläktade motorn för sin flygplansserie C. Flygplanen i den serien ska ta 90 till 130 passagerare, och de första planeras att tas i drift 2013, skriver Volvo Aero i sitt pressmeddelande apropå affären.

En annan flygplanstillverkare, Mitsubishi Regional Jet, har meddelat att företaget ska använda motorer av den produktfamilj som de nya GTF-motorerna kommer att tillhöra.