Volocopters flygande taxi i drift inom tre år

2020-10-02 14:43  
Foto: Volocopter

Volocopters autonoma farkost verkar få sitt stora genombrott i öster. Tyskarna har inlett ett samarbete med Japan Airlines, som lovar att landet ska ha en kommersiell flygtaxitjänst inom tre år.

Den japanska staten stödjer aktivt visionen om flygande bilar, och ursprungligen var tanken att Toyota skulle visa en färdig produktionsmodell av farkosten Skydrive under de olympiska sommarspelen 2020. Fordonet är utvecklat av företaget Cartivator med backning från biljätten, men hittills har man bara nått till ett första kort flygtest med en förare ombord.

Nu verkar det istället vara tyska Volocopter som med stöd av Japan Airlines tar den ledande positionen i segmentet. De två företagen har utannonserat planerna på att inom tre år sjösätta en kommersiell flygtaxitjänst i landet. Den autonoma farkosten, som kan liknas vid en helikopter med 18 propellrar, har kapacitet att som längst bära två passagerare eller gods en sträcka på 35 kilometer, i hastigheter upp till 110 km/h.

Tidigare har den batteridrivna farkosten flugits i Tyskland, Dubai, Helsingfors, Las Vegas samt testats i Singapores stadsmiljö. Bland finansiärerna finns Volvo Cars ägare Geely som har lagt in drygt en halv miljard kronor i företaget. Japan Airlines klev in med en investering tidigare i år, och nu fördjupar de två företagen sitt samarbete.

Läs mer: Kan Sion Power ge litiummetallbatteriet luft under vingarna?

Partnerskapet ska ge mobilitetslösningar med fungerande taxirutter. Japan Airlines kommer att bidra till att skapa en säker plattform medan Volocopter utvecklar nästa generations batteridrivna farkost. Två viktiga uppgifter för bolagen är att skapa en acceptans hos allmänheten för hela flygkonceptet och den autonoma tekniken – samt att jobba upp ett kommersiellt sug.

John Edgren

Mer om: Volocopter

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt