Fordon

Volkswagens knep – så ska de slippa böter

En jätte med behov av stöd från de små. Nu har det avslöjats att Volkswagen tar hjälp av tre elbilstillverkare för att få ner bolagets utsläpp. Detta så att tyskarna ska slippa betala EU:s utsläppsböter.

Publicerad

Sedan den stora skandalen ”Dieselgate” 2015 har fokus inom bilbranschen legat på utsläpp. Eller snarare hur man ska få ner dem. EU var snabba med att strama åt och satte in strikta krav på hur minskningen skulle se ut samt stipulerade hur höga böter tillverkare som inte nådde målen kunde förvänta sig.

Men det fanns ett kryphål. Biltillverkarna kunde gruppera sig i så kallade utsläppspooler för att komma undan. I dessa kunde de som klarade kraven samräknas med de som inte gjorde det – för att då tillsammans hamna på noll. Just detta arrangemang har FCA (Fiat Chrysler) och Tesla.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här