Fordon
Volkswagen och Daimler lanserar eldrivna skolbussar
Nu satsar de tyska jättarna på att skeppa amerikanska skolbarn emissionsfritt. Daimler och Volkswagen lanserar varsin eldriven skolbuss. Fordonen har en räckvidd på 16 respektive 12 mil. Redan 2019 ska de ut i trafik.
Elektrifierade transportfordon och personbilar kräver lång räckvidd och en väl utbyggd laddinfrastruktur. Skolbussar är dock perfekta för batteridrift. De kör begränsade sträckor och är stationära större delen av dygnet, vilket gör dem enkla att ladda. Nordamerika är den stora marknaden.
Hittills har två tillverkare, Blue Bird i USA och Lion i Kanada, lanserat eldrivna skolbussar. Men nu satsar två europeiska jättar på att skeppa amerikanska skolbarn emissionsfritt
Daimler har legat i täten när det gäller elektrifiering av tyngre fordon. Förra året demonstrerades det lilla lastbilskonceptet Urban eTruck, med en räckvidd på cirka 20 mil. Och nyligen visade koncernen upp en el-lastbil med 35 mils räckvidd och en lastkapacitet på 35 ton.
Läs mer:
Tyskarna har överfört sin teknologi till ”Saf-T-Liner C2 Electric Bus”. Modellen är utvecklad för Daimlerägda tillverkaren Thomas Built Buses, som med 38,7 procent av marknaden är störst i Nordamerika.
Batterier på 160 kWh ger en räckvidd på upp till 16 mil, men för längre kapacitet kan man köpa till ett större batteripack. Bussen har plats för 81 skolbarn, och med start 2019 kommer ”Jouley” skjutsa elever runt om i USA.
Daimlers satsning utmanas av Volkswagen Truck & Bus, som sjösätter sin egen version tillsammans med IC Bus. Konceptet lockar med låga ägarkostnader och en Volkswagendrivlina vars prestanda ska motsvara ett dieselfordon.
Läs mer:
”IC Electric Bus chargeE” har en räckvidd på tolv mil, och batterierna på 260 kWh ger omkring 349 hästkrafter. Det första fordonet förväntas vara i trafik till år 2019.
– Vi omfamnar teknologi och innovation som gör föraren mer trygg och tillfredsställd samtidigt som vi förser skolmiljön med fordon som är säkra, pålitliga och effektiva. IC Bus leder skolbussindustrin gällande drifttid, detta genom en kraftfull kombination av tillverkning, utmärkta produkter – och att vi har industrins starkaste handlarnätverk som håller kundernas bussar på vägarna, säger Trish Reed, vice vd på IC Bus.