Fordon

Victor Muller om livet efter Saab

Victor Muller talade på en innovationskonferens på Tekniska Museet. Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX

Saab är ett ikoniskt bilmärke som inte går att sudda ut över en natt, men GM sätter käppar i hjulet, säger förre Saab-vd:n Victor Muller som nu helt ägnar sig åt sitt gamla företag Spyker.

Publicerad

Victor Muller var i Stockholm i går och talade på en innovationskonferens på Tekniska Museet.

Han fick naturligtvis hur många frågor som helst om Saab Automobile och hans eget liv efter de intensiva åren med Saab.

- Jag tror aldrig att vi kommer att se Saab återuppstå till vad det en gång var, med tanke på GM:s ovilja att släppa på licenserna att utveckla Phoenix-plattformen, sa Victor Muller till SvD.

Han kan direkt peka på när dödsstöten för Saab utdelades.

- Om bara svenska regeringen och europeiska investeringsbanken hade agerat när svenska Riksgälden gav grönt ljus för finansiären Vladimir Antonov så hade konkursen inte inträffat, enligt Victor Muller.

Men han ger ändå Saab en chans.

- Men även om varumärket har blivit sargat av konkursen är Saab fortfarande ett ikoniskt bilmärke. Och det går inte att sudda ut över en natt.

Han kan till och med tänka sig en position i ett nystartat Saab-bolag.

- Skulle någon komma med en fantastisk plan på hur man kan rädda Saab, och jag skulle kunna bidra med något ytterligare till det, så visst, då skulle jag kunna tänka mig någon slags position i företaget, sa han till SvD.

Men till Trollhättetidningen TTEla uttrycker han en dystrare syn på Saab Automobiles framtid.

- Våra vänner i Detroit har gjort det fruktansvärt klart för alla att de inte kommer att godkänna några kandidater. Jag kan inte säga varför GM har denna inställning – om det beror på att de är bundna av sina kinesiska partners eller om det kan bero på partnerskapet med Peugeot eller något annat. Men det kommer att visa sig i sinom tid, säger han till TTEla.

Han tror att det kommer att ta minst 18 månader innan någon produktion kan komma igång igen i Trollhättefabriken.

- De tre månader som gått sedan konkursen har inte varit bra för märket. Dels har du alla återförsäljare som försvunnit, dels har det faktum att hundratals anställda gått vidare till andra företag.

Båda han och förre kompanjonen Vladimir Antonov har förlorat stora pengar i konkursen.

- Jag investerade 13 miljoner euro i Saab och hade ytterligare 100 miljoner euro i ryggen från mina finansiärer, säger Victor Muller till TTEla.

Själv satsar han nu all sin kraft på sitt gamla skötebarn, sportbilen Spyker.

- Spyker har varit nere på en producerad bil per månad. Nu handlar det om att producera bilar igen.

Han säger att finansieringen av Spyker är en barnlek jämfört med Saab.

- Med tiden på Saab kunde man åka till Kina och komma tillbaka utan resultat. Nu för jag samtal med parter som leder någonstans. Det känns som rena semestern nu, säger Victor Muller till TTEla.