Fordon

Vätgasplanets framsteg – första flygningen mellan två flygplatser

H2Fly:s demonstrator HY4 tar bara fyra personer, men inom några år ska H2Fly erbjuda elflygplan med plats för 40. Foto: H2Fly
H2Fly:s demonstrator HY4 tar bara fyra personer, men inom några år ska H2Fly erbjuda elflygplan med plats för 40. Foto: H2Fly

Tyska H2Fly satsar på vätgas och bränsleceller. Nu har deras demonstrator genomfört den första flygningen mellan två kommersiella flygplatser. 

Publicerad

H2Fly grundades 2015 av fem ingenjörer från Deutsches Zentrum für Luft‑ und Raumfahrt och universitetet i Ulm. I samarbete med Deutsche Aircraft har bolaget arbetat med ett system för att konvertera en Dornier 328 till eldrift med vätgasdrivna bränsleceller.   

Dornier-modellen har plats för 40 personer och målet är att respektive elmotor ska kunna producera 1 500 kW. 2021 utlovade H2Fly att samarbetet ska leverera ett fungerande vätgasdrivet passagerarflygplan inom fyra år – och nu har de tagit ett steg på vägen.

Under april genomförde deras fyrsitsiga demoplan HY4 resan från flygplatsen i hemstaden Stuttgart till flygplatsen i Friedrichshafen, en sträcka på 124 km. Det skriver Recharge News

– Det här är ett stort framsteg för H2Fly eftersom inga andra vätgasdrivna passagerarflygplan hittills har flugit mellan två kommersiella flygplatser, säger bolagets vd Josef Kallo till Recharge News.  

Dagen efter flygningen Stuttgart-Friedrichshafen nådde prototypen sin nya rekordhöjd, 2 200 meter. HY4 lägger grundarbetet för bolagets konverterade Dornier 328, och H2Fly förutspår att vätgasdrivna flygplan som kan ta 40 passagerare upp till 200 mil bara ligger några år bort.