Premium

Tyska vätgasplanet ska lyfta 2025

Ett bränslecellsdrivet passagerarflyg med plats för 40. I Tyskland ska Deutsche Aircraft samt H2Fly få drömmen om vätgasflygplan att lyfta.

Publicerad

Bränsleceller och vätgas spås kunna spela en viktig roll i flygindustrin. Detta som ett elektrifieringsalternativ på lite längre flygningar. Ett par som vill göra detta till verklighet är de tyska företagen H2Fly samt Deutsche Aircraft. De två har ingått samarbete med målet att inom fyra år kunna demonstrera ett fungerande passagerarflygplan som drivs av vätgas.

Det demonstrationsplattform man ska använda utgår från ett flygplan av typen Dornier 328. I grundutförande så väger detta 9 100 kilo och drivs av två stycken Pratt&Whitney-motorer. Efter sin transplantation ska dessa vara utbytta mot ett bränslecellssystem som ska klara av att producera 1 500 kW, motsvarande 2 039 hästkrafter. Det innebär då enligt de båda företagen att deras flygplan får ”högst effekt någonsin” av alla vätgasalternativ.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här