Vätgaskatamaran ska klara resan till Gotland på under tre timmar 

2022-10-05 15:51  
Gotland Hydrocat ska drivas av primärt vätgas, vars enda avgas är vatten. Foto: Gotlandsbolaget

Det energieffektiva skrovet ska möjliggöra en fart om 35 knop och 1650 passagerare. Nu presenterar Gotlandsbolaget nästa steg på resan mot fossilfri trafik. 

För knappt ett år sedan presenterade rederiet Gotlandsbolaget fartyget Gotland Horizon, en färja för bilar och passagerare som drivs av turbiner med vätgas som bränsle. Den ska rymma 1 900 passagerare samt 600 bilar eller 100 lastbilar och färdas i 28 knop. 

Nu tar rederiet nästa steg och presenterar Gotland Hydrocat, en något mindre färja med katamaranskrov som ska kunna ta 1 650 passagerare och 450 bilar till och från Gotland i 35 knop. Det innebär en överfartstid om 2 timmar och 50 minuter. 

– Vi tycker inte Gotland ska behöva välja mellan överfartstid och klimatnytta. Därför utvecklar vi nu nästa generations fartyg – Horizon-serien – som genom ny teknik kommer möjliggöra en ännu bättre service och kapacitet samtidigt som utsläppen minskar markant, säger Håkan Johansson, vd på Gotlandsbolaget, i ett uttalande.

I drift 2030

Båda fartygen befinner sig ännu på konceptstadiet och arbetet med att utveckla dem pågår. Ambitionen är att Hydrocat ska kunna beställas senast 2025 och tas i drift 2030. Designen är framtagen i samarbete med australiska katamaranvarvet Austal. 

Här kan du läsa mer om de tekniska lösningar som utvecklas för fartygen. De designas för drift med vätgas men kommer även att klara av andra fossilfria bränslen.

Forskningsprojekt om vätgas

Parallellt pågår ett forskningsprojekt där forskare från Uppsala universitet Campus Gotland, ska utveckla och utvärdera systemlösningar för att använda vätgas i den gotländska färjetrafiken.  

Gotlandsbolagets mål är att vara klimatneutrala till 2045. 

Johan Kristensson

Mer om: Vätgas Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt