Fordon

Västerås fick första el-Fiaten

Fiat 500 med eldrift. Foto: Ann-Sofie Pfeiffer/Mälarenergi
Park & Charges vd Lars Hjort visar hur Västeråsföretagets nya laddstolpe med betalkort fungerar. Foto: Ann-Sofie Pfeiffer/Mälarenergi

En av de första eldrivna Fiat 500 som tillverkas av EV Adapt och Aleion visades upp i Västerås i fredags. Det är Mälareneri som köpt in bilen för att se hur elsystemet påverkas av elbilar.

Publicerad

- Med elbilen på plats kan även Mälarenergi testa hur bilen och laddning fungerar och få praktiska erfarenheter inför den framtida utvecklingen av elnätet i regionen, skriver Mälarenegi i ett pressmeddelande.

Mälarenergi har redan nu en laddstolpe på plats vid sitt kontor i Västerås och inom kort kommer även kontoret i Köping få en laddstolpe installerad.

Bilen, som visades upp på Villafamiljens mässa i Västerås är en Fiat 500 som byggts om till eldrift vid EV Adapts fabrik i Nödinge utanför Göteborg .

Där huserar också det nya svenska batteriföretaget Alelion som byggt batteripaketet till el-Fiaten.

I samband med att Mälarenergi visade upp sin elbil avtäckte det lokala innovationsföretaget Park & Charge sin senaste laddstolpsmodell.

Företaget, som håller till i Västerås Science Park, har tillsammans med Mälardalens högskola utvecklat en laddstolpe med betallösning.

- Vårt mål har varit att ta fram en laddstolpe som kan växa med behoven säger Park & Charges vd Lars Hjort i pressmeddelandet.

Stolpen är förberedd för både dagens normalladdning och kommande laddningsmöjligheter. Dessutom är stolpen anpassad för framtida standars för elanslutning.

- Samarbetet med Mälardalens högskolahar resulterat i den här pilotmodellen där flera olika betalningsmöjligheter nu testas, säger Lars Hjort.

Och västeeråsaren och energiprofessorn Harry Frank, som varit med från högskolans sida jublar.

- Äntligen kom även Västerås på elbilskartan. Vad jag har kämpat för det, säger Harry Frank till Ny Teknik.

EV Adapt och Alelion

EV Adapt och Alelion delar lokaler i Nödinge utanför Göteborg och samarbetar om konverteringen av fabriksnya Fiat 500 till elbilar.

Alelion har utvecklat själva drivlinan och tillverkar batteripaketen medan EV Adapt svarar för inköp och försäljning. Huvudägare i båda företagen är Håkan Sandberg, som tillsammans med Peter Wahlsten och amerikanen Mike Bruno äger nio företag med anknytning till elfordon och handikappanpassade fordon.

Från Fiats fabrik i Polen har EV Adapt köpt 400 Fiat 500 som ska konverteras till eldrift.

Motor och bensintank monteras bort och batteripaket och elmotorer monteras in. Motorer och bensintankar är till salu för hugade spekulanter som bara behöver betala EV Adapts kostnader för demontering och hantering.

Bilarna kommer i omgångar om 20 i varje sändning.

Mälarenergi, ABB och Västerås kommun har köpt var sin el-Fiat. Bilen som Mälarenergi ställdes ut på mässan var bara en lånebil.

Först i början av mars sker leveransen av de första 20 bilarna, varav Ale kommun får två och Västerås-Mälarenergi-ABB får tre.