Fordon

Världens starkaste lastbil åter en Scania

Nu är Scania världens starkaste. Foto: Scania
Scanias 16-liters, V8 motor med 730 hästkrafter. Foto: Scania
Scanias V8, 16-liters i genomskärning. Foto: Scania

Det finns analytiker som hävdar att personbilsbranschen är känslostyrd, medan lastbilsbranschen styrs av mer rationella överväganden. De kan ha rätt, i stort.

Publicerad

Men ända sedan Volvo i januari 2009 lanserade sin 16-liters raka sexa med 700 hästkrafter och registrerade hemsidan www.strongesttruck.com har det kliat i Södertälje. Det är inte riktigt samma känsla att bygga världens näst starkaste lastbil.

När Scania nu rullar ut en V8 med 730 hästkrafter och ett vridmoment på 3 500 Nm är ordningen återställd för Scanias ingenjörer. I stället börjar det klia på Hisingen.

För ordningens skull understryker dock Henrik Henriksson, senior vice president trucks, att ”en stor majoritet av V8-kunderna gör sitt val på rationella grunder”. Hursomhelst.

Scanias nya topp-V8 har med 16,4 liter nära en liter större cylindervolym än den gamla V8an. Den ingår i företagets nya motorplattform med common-rail-insprutning som ger ett maximalt bränsleinsprutningstryck på 2400 bar (introducerades i de raka motorerna 2007). Konstruktionen är helt ny och har förstärkts för att medge högre insprutningstryck. Cylinderblocket i CGI-järn (kompaktgrafitjärn) klarar ett högre förbränningstryck utan viktökning. Motorn delar ändå en rad komponenter både med Scanias raka motorer och övriga V8or.

Den nya V8an klarar utsläppsgränserna i Euro 5 och EEV med en kombination av reningstekniker, där även SCR (efterbehandling av avgaser med hjälp av urea).

Scania säger också att de nya motorplattformarna klarar att anpassas till nästa avgasnorm, Euro 6, som träder i kraft 31 december 2013.