Fordon

”Valfritt flyga Gripen med - eller utan pilot"

Gripen kan i framtiden flygas antingen med eller utan pilot ombord. Så här presenteras Jas Gripen E/F Optional manned under Paris Air Show. Bild: Saab
Det är i år den 50:e upplagan av Paris Air Show, på Le Bourget-flygplatsen. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Fransk Rafale tävlar mot Jas om kontrakt i Brasilien. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Pilot inspekterar vingen på C-121C Super Constellation under flygshowen. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Franska prestigeplanet Rafale under uppvisningen. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Andrepiloten i ett ukrainiskt Antonov 70. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
En fransk och en tysk Tiger-helikopter under demonstrationsflygningen. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
British Airways Airbus A380 visades också upp. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix
Fransk helikopterhjälm med inbyggt sikte i visiret. Foto: AP Photo/Francois Mori/Scanpix

Stridsflygplanet Jas 39 Gripen kan valfritt flygas bemannad eller obemannad. Saab avslöjade i morse ett helt nytt flygkoncept för Gripen, kallat optional manned, i Paris. Läs Ny Tekniks intervju med chefen för Gripen Export.

Publicerad

En helt ny flygvision för stridsflygplanet Gripen lanserades i förmiddags av Saab-chefen Håkan Buskhe på den stora flygmässan Le Bourget, strax utanför Paris, som drog igång igår.

Försvars- och säkerhetsföretagets nya koncept utgår från den kommande, nya Gripenmodellen E/F - och kallas optional manned multirole. Tanken är att bygga en Gripen som valfritt kan flygas antingen bemannad eller obemannad.

Enligt Buskhes presentation svarar visionen mot flera nya krav som Saab och andra flygplanstillverkare ser framför sig:

1) Försvarsindustrin kommer vilja tillverka en mångfald av olika flygplan, men länder kräver kostnadseffektiva lösningar.

2) En del flygplanen kommer att behöva vara bemannade för vissa uppdrag i åtminstone i 40 år till.

3) Det behövs obemannade plan för tråkiga och farliga uppdrag.

Saabs svar är en Gripen som motsvarar alla dessa krav.

-Vi har ju Gripensystem som vi utvecklar, Gripen NG eller Gripen E, och dessutom håller vi ju på Saab också på med UAV:er liksom med "sense och avoid"-system. De senare kan dels upptäcka hot i luften och dels agera autonomt. Nu är tanken att integrera och sätta ihop dessa system i en Gripen, säger Eddy de la Motte, chef för Gripen Export till Ny Teknik.

Enligt Eddy de la Motte är huvudtanken i nya visionen att köparna ska kunna välja att skicka upp några förarlösa Gripen tillsammans med Gripenplan som har piloter ombord.

-Här kan man köpa Gripen flygplan - och sedan i teorin välja hur många som ska vara bemannade eller obemannade. De bemannade hänger med de obemannade planen i luften men har överblick och kontroll och kan ta insatsbeslut, säger han,

Är denna integration av olika delsystem möjlig i dagens Gripenutförande?

-Ja, i dag har vi all teknologi som behövs. Tanken om den bär, är att kunna uppgradera Gripen E och även andra befintliga med nya delsystem.

Det är ganska enkelt. Det behövs också lite mer intelligens, lite mjukvara, men det är inga stora ingrepp, säger Eddy de la Motte.

När får vi se det första obemannade Gripenplanet flyga?

-Ja, det blir ju inte i år, och jag vill inte spekulera i hur den typen av flygplan kommer att se ut, utan det här är en vision vi har. Men om visionen blir verklighet hänger också lite på hur marknaden reagerar.

Vilken reaktion fick ni i dag i morse på Parismässan?

-Det var ett enormt mycket intresse och vi fick mycket frågor kring nya konceptet.

Men inte bara tekniken avgör om Gripenplan utan piloter som medföljer i planet, kan lyfta framöver. Olika uppsättningar av flygregler och internationella överenskommelser måste också tillkomma.

-Det är helt riktigt. Det är ett stort tankesteg och det är klart det krävs många nya regeländringar för obemannade plan. Men vi har tänkt lite smart att vi inte bara ska uppträda med obemannade plan utan också övervaka dem nära intill med bemannade plan. Ett chefsplan, ett bemannat som flyger med, kan ge flygorder till det förarlösa planet.

-Poängen är att det finns en människa nära insatsen. Det är ett svårt att ta beslut om stridsinsats om inte någon är på plats, säger han.

"Optional manned" - existerar det liknande koncept i världen?

-Nej inte vad jag känner till det. Det finns ju obemannade stridsflygplan men inte plan där man kan flyga blandat vad jag känner till.

I förmiddags rapporterade Svenska Dagbladet att Håkan Buskhe säger att ni har ett 15-tal nya potentiella kundländer som är intresserade av Gripen. Vilken är din kommentar?

-Vi jobbar väldigt aktivt och ser ett intresse som har ökat något enormt, vi har inte sett det tidigare.

Vad beror det på?

-Jag tror att det beror på en kombination av att många länder har en svår budgetsits. Man behöver förmågan men har inte råd att lägga ut pengarna som man skulle behöva för att köpa våra konkurrenters plan.

Saab har storstilade säljplaner. Enligt Eddy de la Motte räknar bolaget med att sälja 300 plan på export "framgent".

Gäller det även om Sveriges partner Schweiz, som ska utveckla Gripen E tillsammans med Sverige, säger nej till att köpa nya Gripen E i höst?

-Ja, jag är inte så bekymrad, det pågår en politisk process i Schweiz. Det pågår en diskussion och den är i bland högljudd och så ska det vara. Vi har respekt men känner oss trygga med att vi har den bästa produkten, det bästa priset och det bästa industrisamarbetet.