Fordon
Utredning klar: Elbilsladdning orsakade branden i huset

I somras totalförstördes ett tvåfamiljshus i samband med att ett elfordon laddades. Nu står det klart vad som orsakade branden.
Branden startade i carporten och spred sig senare till tvåfamiljshuset i Sunne i Värmland. I carporten stod ett elfordon på laddning. Huset totalförstördes av branden men ingen människa kom till skada.
Brandutredaren Michael Steen börjar nu blir klar med sin rapport, berättar elinstallatören. Elfordonet kopplades in med den tillhörande laddkabeln till ett vanligt 230 volts schukouttag.
Familjen märkte att huvudsäkringen gick när tvättmaskinen kördes samtidigt som bilen laddades. Därför installerades en timer i ladduttaget och laddningen av bilen styrdes om till natten.
– Branden orsakades antingen av vägguttaget eller av timern där laddaren var ansluten, säger Michael Steen till Elinstallatören.
Flera viktiga uppgifter går dock inte att slå fast, exempelvis vilken ström som flöt genom kabeln eller vilken IP-klass timern hade.
Elsäkerhetsverket avråder sedan i maj förra året från att ladda elfordon i ett vanligt schukouttag. I början av året berättade den tekniska experten Michael Carlsson för Ny Teknik att myndigheten överväger nya krav för att få ladda hemma.
– Schukouttag är inte dimensionerade för långvarig hög last utan för anslutning av exempelvis en kaffekokare, sa han.
Nyligen gick Elsäkerhetsverket ut med en varning för att ladda bilen med timer.
– Vid elbilsladdning i vanliga uttag rekommenderar vi att strömstyrkan ställs på max 8-10 Ampere och att laddningen hela tiden övervakas, säger Mikael Carlson.
Den säkraste åtgärden för den som laddar hemma är att låta en behörig installatör installera en laddbox. Sedan den 1 februari i år går det att få stöd för hälften av kostnaden, som mest 10 000 kronor.