Fordon

Utredare dömer ut laddstolpar på stan

Näringsministern vill se dem över hela landet. McDonald's och flera kommuner är på väg att sätta upp egna. Men regeringens egen utredare gör tummen ner för offentliga laddstolpar.

Publicerad

Anders Lewald på Energimyndigheten lämnade nyligen över en rapport till regeringen om möjligheter och problem kring elbilarna.

En slutsats som han och de andra utredarna drar är att det i dag inte behövs särskilt många offentliga laddstolpar.

- Marknaden kan komma i gång alldeles utmärkt utan dem, säger Anders Lewald.

Tidigare utvärderingar visar att få förare är beredda att stanna vid en offentlig laddstolpe för att fylla på batteriet under en till två timmar. I stället laddar de hemma och på jobbet.

Enligt Anders Lewald räcker våra vanliga eluttag, som redan finns i miljoner, för att ladda elbilarna.

- Vi har den infrastruktur vi behöver för att komma i gång, konstaterar han.

Nyligen delade Energimyndigheten ut tolv miljoner kronor i stöd till utvecklingsbolaget Sustainable Innovation, Göteborg Energi och Fortum, som tillsammans ska bygga 500 laddplatser i Göteborg och Stockholm. Projektet, som kallas Bilel, ska pröva olika tekniker och affärsmodeller.

Men inte ens de som går först i utvecklingen av laddsystem tror på någon storskalig utbyggnad av offentliga laddstolpar de närmaste åren.

- Innan fler elbilar kommer ut på marknaden finns det ingen anledning att bygga ihjäl sig, säger Ulf Östermark, projektledare på Göteborgs Energi.

Även han tror att de flesta bilisterna väljer att ladda vid hemmabasen. Bolagets egna uppskattningar visar också att en normal villaägare klarar billaddning utan några större investeringar.

- Det kan handla om att uppgradera mätarsäkringen till 25 ampere, eventuellt byta kontaktdon och kontrollera att inte för mycket last hamnar på samma fas, säger Ulf Östermark.

För bilister som varken har parkeringsplats eller garage blir det värre.

- Att bygga offentliga laddstolpar till alla skulle förmodligen bli väldigt dyrt, säger Ulf Östermark.

Såväl Anders Lewald som Ulf Östermark tycker att de offentliga laddstolparnas främsta fördel i dag är att de gör elbilarna synliga.

- Dessutom fungerar de som en extra trygghet för

de bilförare som börjar oroa sig för tomt batteri redan vid halv laddning, säger Anders Lewald.