Fordon

Undervattensrobot sanerar miljöfarliga svenska vrak

Nu inleds saneringen av fiskefartyget Thetis, ett av Sveriges miljöfarliga vrak. Foto: Fredrik Lindgren / TT
Fartyget sjönk utanför Smögen 1985 och vraket kan innehålla cirka 30 kubikmeter olja. Foto: Fredrik Lindgren / TT
Saneringen av Thetis kommer främst att ske med hjälp av undervattensrobotar (Remotely operated underwater vehicles, ROV). Foto: Fredrik Lindgren / TT
Fredrik Lindgren och Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten. Foto: Fredrik Lindgren / TT

Fiskefartyget Thetis sjönk 1985 utanför Smögen på Västkusten. Tankarna innehåller 30 kubikmeter olja vilket gör vraket till en tickande miljöbomb. Nu ska tankarna tömmas.

Publicerad

– Vi vet att Thetis har börjat läcka olja. Om stora mängder läcker ut orsakar det stora skador, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten till TT.

Thetis är ett fiskefartyg som i hårt väder fick slagsida och sjönk till botten 1985. Fartyget ligger på 30 meters djup. Sjunkna fartyg med miljöfarlig last är ett stort miljöhot. Det finns omkring 300 vrak utefter de svenska kusterna som klassas som miljöfarliga, 30 av dem ses som en akut miljöfara. Saneringen av fiskefartyget Thetis är ett test.

– Det här blir ett pilotprojekt där vi prövar om det är en metod som vi kan använda också på andra vrak, säger Christer Larsson.

Saneringen av Thetis kommer att ske med hjälp av undervattensrobotar. Först går roboten ner och suger rent inne i lastrummet så att man kommer åt oljetankarna. Sedan borrar man sig in genom tankväggen och suger eller pumpar upp den olja vi hittar.

– Vi räknar med att klara av det på två till tre veckor. Men det är beroende på vädret, säger Christer Larsson.

Saneringen av Thetis är första gången som en svensk myndighet tar fram en modell för vraksanering och genomför tömning av olja ur ett äldre, ägarlöst vrak. Blir testet lyckat kommer man att gå vidare med andra liknande fartyg. Saneringen av Thetis beräknas kosta ungefär fem miljoner kronor.

Regeringen har skjutit till 25 miljoner kronor varje år i tio år för saneringen av miljöfarliga vrak. Det beräknas räcka till saneringen av mellan ett och tre farliga vrak per år.

– Det är roligt att det nu blir verkstad och att vi får till en tömning. Det är starten på ett projekt som kommer att pågå flera år framåt, säger Christer Larsson.

30 kubikmeter olja är tio gånger mer än en vanlig oljetank i en villa.

Vraken som är tickande miljöbomber

Fartyg | Län | Förlist | Miljöfarliga ämnen

Altnes | Hallands län | 1998 | Olja, petrolcoal

Bremsund | Kalmar | 1966 | Olja

Finnbirch | Kalmar | 2006 | Olja

Heidarstindur | Skåne | 1990 | Olja

Immen | Stockholm | 1977 | Olja

Ingemar | Kalmar | 1984 | Olja

Irevik | Skåne | 1967 | Olja

Jan Heweliusz | Tyskt vatten | 1993 | Olja

Koronowo | Danskt vatten | 1979 | Olja

Langeland | Västra götaland | 2009 | Olja

Lindesnäs |  Sörmland | 1957 | Olja, flygfotogen

Malmi | Gotland | 1979 | Olja

Marina | Östergötland | 2006 | Olja

Martina | Skåne | 2000 | Olja, saltsyra

Minde | Skåne | 1986 | Olja

Mundogas | Uppsala | 1966 | Olja, ammoniak

Necati Pehlivan | Stockholm | 1954 | Olja

Norrtank | Kalmar | 1967 | Olja

Nynäs I | Stockholm | 1963 | Olja

Nynäs IX | Västra Götaland | 1958 | Olja, fotogen

Onega | Stockholm | 1960 | Olja

Rone | Gotland | 1981 | Olja

Sandön | Skåne | 1975 | Olja, fosfat

Skytteren | Västra Götaland | 1942 | Olja

Thetis | Västra Götaland | 1985 | Olja

Tilia | Kalmar | 1972 | Olja

Villon | Skåne | 1986 | Olja

Wästanvåg | Gävleborg | 1965 | Olja, salpeter

Östanhav | Kalmar | 1963 | Olja