Fordon

Undervattensrobot sanerar miljöfarliga svenska vrak

Nu inleds saneringen av fiskefartyget Thetis, ett av Sveriges miljöfarliga vrak. Foto: Fredrik Lindgren / TT
Nu inleds saneringen av fiskefartyget Thetis, ett av Sveriges miljöfarliga vrak. Foto: Fredrik Lindgren / TT
Fartyget sjönk utanför Smögen 1985 och vraket kan innehålla cirka 30 kubikmeter olja. Foto: Fredrik Lindgren / TT
Fartyget sjönk utanför Smögen 1985 och vraket kan innehålla cirka 30 kubikmeter olja. Foto: Fredrik Lindgren / TT
Saneringen av Thetis kommer främst att ske med hjälp av undervattensrobotar (Remotely operated underwater vehicles, ROV). Foto: Fredrik Lindgren / TT
Saneringen av Thetis kommer främst att ske med hjälp av undervattensrobotar (Remotely operated underwater vehicles, ROV). Foto: Fredrik Lindgren / TT
Fredrik Lindgren och Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten. Foto: Fredrik Lindgren / TT
Fredrik Lindgren och Christer Larsson, Havs- och vattenmyndigheten. Foto: Fredrik Lindgren / TT

Fiskefartyget Thetis sjönk 1985 utanför Smögen på Västkusten. Tankarna innehåller 30 kubikmeter olja vilket gör vraket till en tickande miljöbomb. Nu ska tankarna tömmas.

Publicerad

– Vi vet att Thetis har börjat läcka olja. Om stora mängder läcker ut orsakar det stora skador, säger Christer Larsson på Havs- och vattenmyndigheten till TT.

Thetis är ett fiskefartyg som i hårt väder fick slagsida och sjönk till botten 1985. Fartyget ligger på 30 meters djup. Sjunkna fartyg med miljöfarlig last är ett stort miljöhot. Det finns omkring 300 vrak utefter de svenska kusterna som klassas som miljöfarliga, 30 av dem ses som en akut miljöfara. Saneringen av fiskefartyget Thetis är ett test.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här