Fordon
Underjorden håller växlarna isfria
En metod att hålla järnvägsväxlar isfria med hjälp av koldioxid som värms i underjorden ska testas i vinter.
Nederländska företaget Pintsch Aben, som i många år tillverkat avisningssystem för järnvägar, har tillsammans med Bayerns centrum för tillämpad energiforskning utvecklat en metod att hålla växlarna fria från is utan att de värms av el eller gas.
Tekniken går ut på att ett gastätt rör placeras på ner till 75 meters djup under växeln. Rörets nedre del fylls med flytande koldioxid med ett tryck på 40 bar. Värmen från den omgivande marken kommer att förånga en del av koldioxiden som stiger uppåt i röret.
I ett hålrum överst på röret, alldeles under växeltungan, kommer gasen att kondensera till vätska om temperaturen i luften är på minussidan. Vätskan rinner sedan ner utmed insidan av röret och så fortsätter processen.
Arbetstemperaturen ligger mellan sex och tio plusgrader, vilket skulle räcka för att hålla växeln isfri. Vid varmare väder avstannar processen, men startar automatiskt när temperaturen faller under nollpunkten.
Ett försök med denna "termosifon" ska göras vid en växel i Hamburg den kommande vintern. Två rör borras ner till 75 meters djup. Forskarna är medvetna om att det självreglerande systemet kan behöva en viss inkörningstid innan det kommer upp i full kapacitet.
Varje installation uppskattas till 350000 kronor, en investering som skulle vara intjänad på tio år jämfört med eluppvärmning.