FORDON

Turbopelle bygger sin egen motorhistoria

Motorgurun Per Gillbrand, "Turbopelle", satte turboladdare i personbilen, utvecklade elektronisk motorstyrning, försåg Saaben med V4-motor, utvecklade en motor med variabel kompression och mycket annat. Idag är han pensionär, men fortsätter att bygga motorer.

Publicerad Uppdaterad

I vitrinskåpen hemma i Mariefred ryms 23 skalenliga, fungerande modeller från tre århundraden, alla är kolvmotorer.

- Det finns inget bättre än den gamla kolvmotorn. Annars skulle inte alla biltillverkare i Europa, USA och Japan använda dem, säger Per Gillbrand, som ägnat ett drygt halvsekel åt att utveckla motorer åt Volvo och Saab.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här