Fordon

Tuff resa för danska elbilspionjärer

En av de ombyggda Citroën C1

En bil började brinna, bromsarna krånglar, kylan suger musten ut batterierna och förarna fryser i kupén. Problemen hopar sig i det danska elbilsprojektet i Juelsminde.

Publicerad

Åtta familjer i tätorten Juelsminde på östra Jylland har de senaste tre månaderna prövat på varsin elbil.

Men ”testpiloterna” har haft en tuff resa:

Den 27 januari i år började en av elbilarna brinna i ett garage under ett varuhus, rapporterar den danska tidningen Ingenjören.

De låsningsfria bromsarna på bilarna krånglar och familjerna klagar över att bilarnas räckvidd minskar drastiskt i vinterkylan.

Dessutom har det varit kallt i kupéerna. En av testförarna säger till Ingenjören att hon måste ha handskar på sig när hon är ute och åker.

Branden i bilen har utretts vid Danmarks teknologiska institut (en dansk version av svenska Swerea IVF). Enligt Kjeld Nørregaard vid institutet var det ett relä till värmesystemet som krånglade, vilket ledde till att systemet blev överhettat och en mindre eldsvåda bröt ut i några av komponenterna.

-Det hade inget med batteriet eller batteristyrningen att göra, tilläger han.

Bromsarna fungerar på alla bilar, skriver Kjeld Nørregaard i ett SMS, men tillägger att ”hårdvaruproblem i några bilar har orsakat tillfälliga felmeddelanden i ABS-systemet”.

Nu försöker projektledningen ta reda på varför elbilarnas räckvidd minskade så drastiskt under vintern.

Bilarna som används i projektet är av modellen Citroen C1. De har byggts om för eldrift av brittiska Electric Car Corporation och är utrustade med batterier av typen litiumjärnfosfat från kinesiska Thundersky.

När de första exemplaren levererades i somras hade de en räckvidd på cirka 100 kilometer per laddning. Under vintern har den sträckan nästan halverats, till cirka 60 kilometer.

Värmesystemet, som är original, har inte heller klarat den nordiska vintern. Systemet består av ett vattenfyllt element, där vattnet värms upp med en doppvärmare. Den varma luften skickas sedan ut i kupén med hjälp av en fläkt.

När temperaturen sjönk i december orkade systemet inte med att värma förare och passagerare.

-Vi håller på att byta värmesystemen nu, säger Karsten Lumbye Jensen på innovationsfonden Energi Horsens, som leder projektet.

På måndag ska de 8 familjer som kört bilarna hittills avlösas av 8 nya familjer, som ska testa elbilarna i 3 månader. Totalt ska testerna pågå i 3 år.

I dansk media kallas elbilsprojektet nu ett ”fiasko”.

-Det håller jag inte med om, säger Karsten Lumbye Jensen.

-Förutom den dåliga värmen i kupéerna har familjerna varit positiva till elbilarna.