Fordon
Transportstyrelsen väntar på svar om stora flygstoppet
Telias stamnät lyckades inte överföra radardata till flygledarna. Den förklaringen till flygtrafikstörningarna den 19 maj har Transportstyrelsen fått från LFV. Men detaljerna utreds fortfarande.
Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet för flygtrafiktjänsten i Sverige. Inspektören Morgan Sundell, sektionschefen Ann-Sofi Lorefält, och ledningen för myndigheten väntar nu på Luftfartsverkets (LFV:s) slutrapport kring händelsen, då flygtrafiken över Sverige till stora delar stängdes ned under två timmar.
Efter händelsen presenterades olika förklaringar till vad som hänt.
– Det rörde sig om ett problem med datakommunikation i flygledningssystemet, uppgav man på Swedavia.
På en snabbinkallad myndighetskonferens dagen efter händelsen, den 20 maj uppgav LFV att servicearbeten i Telias nät låg bakom.
Radiokommunikation, telefoner och andra system ska också ha påverkats hos LFV. Det ledde till att en "nödavveckling” inleddes.
Luftfartsverket dementerade senare att man lade ansvar för händelsen på Telia.
Enligt den information som Transportstyrelsen hittills samlat in från ansvariga på olika håll ska Telias stamnät inte ha lyckats överföra kritiska radardata till flygledarna i Stockholm, Bromma och Göteborg. Slutrapporten ska visa om dessutom andra flygplatser drabbades.
Radardata flödar i realtid till flygledningen via Telias stamnät.
– Enligt den information vi har fått ska ett system, vid ett servicearbete, ha överbelastat Telias stamnät, säger Morgan Sundell. Men även serviceåtgärderna utreds.
Vad för slags system som anslutits till Telias nät vill han av utredningsskäl inte uppge.
Men Telia ska kort efter händelsen ha kopplat bort det aktuella systemet.
På LFV har man försäkrat Transportstyrelsen om att felet inte kan uppträda igen.
Dessutom övervakas datakommunikationen till flygledarna nu extra noga.
Ann-Sofi Lorefält, chef för den sektion som ansvarar för tillsynen av flygtrafiktjänsten på Transportstyrelsen, uppger att personal på myndigheten begav sig till Arlanda dagen efter incidenten för att träffa LFV- ansvariga och höra sig för om incidenten.
Hur allvarlig bedömer du att incidenten var?
– Självklart ser Transportstyrelsen allvarligt på att systemen inte fungerar . Men det som vi ser är att man hanterar situationen på ett säkert sätt. Det är ingen som blivit utsatt för någon risk i flygsystemet, säger hon.
Det har spekulerats i media om att det kan ha rört sig om sabotage eller någon form av it-attacker.
– Vi har inte fått någon information hittills som tyder på att cyberattacker, det man utreder är kombinationer av system, säger Morgan Sundell.
Även den 28 maj inträffade nya störningar i flygtrafiken efter en incident då LFV tappade information om färdplaner som kom från Bryssel.
Likaså den 30 maj uppstod nya problem. Vad de berodde på väntar Transportstyrelsens inspektör på en rapport om.
Ny Teknik har inte lyckats nå ansvariga på Luftfartsverket i dag.