Fordon
Toyota visar upp andra generationens vätgaslastbil

Det tog bara ett drygt år innan Toyota avtäckte uppföljaren till företagets bränslecellslastbil. Project Portal 2.0 har bland annat fått 100 miles längre räckvidd – till 482 kilometer per vätgastankning.
Toyota har visat att de menar allvar med sina satsningar på bränslecellsfordon – och om någon tvivlade så har tillverkaren nu avtäckt den andra generationens vätgasdrivna klass 8-lastbil.
Den första versionen presenterades förra året och har sedan dess hunnit rulla nära 16 000 kilometer på väg. Bland annat har fordonet kört last i Los Angeles och Long Beach hamnar.
Project Portal 2.0 utgår från samma drivlina som föregångaren, som består av två bränslecellsstackar hämtade från Toyota Mirai – tillsammans med ett batteripack på tolv kilowattimmar. Den nya lastbilen har som tidigare 670 hästkrafter, men Toyota har lyckats öka räckvidden med 100 miles – till 482 kilometer per vätgastankning. Enligt tillverkaren är 2.0 inte att betrakta som en prototyp.
– Genom att utvärdera den första lastbilen vid våra testanläggningar, och på allmän väg i LA-området, har vi kunnat genomföra en lista av förbättringar av byggprocessen för ”Beta-lastbilen”, samt prestandaförbättringar. Med den första lastbilen i ryggen behövde vi röra oss bortom ett koncept, till något som inte bara är bättre än originalet – utan också mer kommersiellt gångbart, säger Andrew Lund, chefsingenjör för projektet på Toyotas hemsida.
Bland annat har man lagt till en så kallad ”sleeper cab” för chauffören. Frågan är dock hur mycket den kommer användas med tanke på att lastbilen främst är avsedd för relativt korta transporter, i andan av testerna i LA och Long Beach.
Närheten till vätgasstationer gör 2.0 till ett bra vapen mot att få bort några av de 16 000 skitiga diesellastbilar som enligt Toyota trafikerar Los Angeles vägar. Med hittills har tillverkaren inte gett någon tidsplan för när en kommersiell version av Project Portal 2.0 skulle kunna finnas tillgänglig på marknaden.