Fordon

Thyssen Krupp kan sälja svävteknik till Kina

Tyska industrijätten Thyssen Krupp kan komma att sälja sitt kunnande inom magnetsvävtekniken för snabbtåget Transrapid till Kina.

Publicerad

Enligt uppgifter i tidningen Handelsblatt har Thyssen Krupp tappat intresset för magnetsvävprojektet sedan det blev tummen ner för en Transrapidförbindelse mellan Münchens internationella flygplats och stadens centrum.

De enda konkreta diskussioner om nya order för magnetsvävaren förs med Kina, som redan har en förbindelse på drygt 3 mil i Shanghai, och som eventuellt kommer att förlänga sträckan med ytterligare 32 km.

Ett sätt att öka kinesernas intresse för att bygga vidare på sin magnetsvävförbindelse skulle enligt uppgifter som Handelsblatt fått från personer inom Thyssen Krupp vara att sälja en del av sitt kunnande om magnetsvävtekniken.

Thyssen Krupp har fram för allt kunnande inom själva magnetsvävtekniken. Med i Transrapidprojektet är också Siemens, som har sitt kunnande inom strömförsörjning samt styr- och säkerhetsteknik.

Men Siemens har inte visat något intresse av att sälja sin del av kunnandet till kineserna. Enligt bedömare är den säkerhetsteknik som Siemens utvecklat allt för lik den som används i det rälsburna snabbtåget ICE för att man ska kunna släppa den ifrån sig.

Hittills har kineserna bara fått köpa kunnandet bakom vagnarna som används i Transrapid. Får de också tillgång till kärntekniken bakom magnetsvävarsystemet kan de framöver bygga sina svävtågsystem själva.

I nästa vecka kommer Kinas premiärminister på statsbesök i Tyskland. Redan då kan det avgöras om Thyssen Krupp är villigt att släppa ifrån sig kunnandet inom magnetsvävtekniken.