Fordon

Testförarna varnar för Teslas nya autopilot

Tesla Model 3 är utrustad med en autopilotfunktion som gör att bilen själv kan sköta filbyten och omkörningar på vissa sträckor. Foto: Tesla

Consumer Reports har testat filbytesfunktionen i den senaste versionen av Teslas förarstöd Navigate on Autopilot. Organisationen anser att tekniken är undermålig på en rad punkter.

Publicerad

Navigate on Autopilot är Teslas förarstöd som låter bilen ta över körningen på motorväg, från påfart till avfart. Den första versionen lanserades i slutet av förra året och konsumentorganisationen Consumer Reports ansåg då att systemet vid mer komplicerade körsituationer låg allt för långt efter kapaciteten hos en mänsklig förare.

Nu har de testat den uppdaterade versionen av Navigate on Autopilot, och Consumer Reports ser potentiella säkerhetsrisker.

På vissa vägar kan systemet leverera automatiska filbyten, och föraren ska då helt kunna lämna över den uppgiften till bilens dator. Consumer Reports provkörde en Model 3 som hade fått uppdateringen, och flera av testförarna rapporterade att bilens mjukvara genomförde filbyten på ett sätt som en trafikmedveten förare inte skulle ha gjort. Bland annat skar Teslan in för nära framför bakomvarande fordon. Den passerade också bilar i vänsterfil, detta på ett sätt som skulle kunna resultera i en trafikbot.

Consumer Reports uttrycker en särskild oro för de tre bakåtriktade kameror som ska upptäcka fordon som nalkas snabbt bakifrån. Enligt Tesla ska tekniken klara av jobbet bättre än en människa – men testförarna anser att förhållandet var det motsatta.

”Systemet har svårigheter med att ge gensvar på fordon som kommer snabbt bakifrån. Som följd kommer systemet ofta att blockera vägen för fordon som ligger i en betydligt högre hastighet, detta eftersom det inte verkar känna av annalkande bilar innan de befinner sig på ett relativt kort avstånd”, säger Jake Fisher som är senior testförare i ett uttalande på Consumer Reports hemsida.

”Människan behöver kliva in när saker blir mer komplicerade”

Han anser att systemet även har problem med att ta sig in i filer bland övriga fordon när trafiken är intensiv – och när bilen väl kastar sig ut i filen så inleder den ofta med en kraftig inbromsning, för att skapa vad systemet ser som en lagom stor lucka till framförvarande fordon. Inbromsningen kan dock ställa till det för de överraskade förare som ligger bakom Teslan.

Även vid mindre trafik upplevde testförarna att systemets bristande medvetenhet gjorde resan mindre trivsam, och många gånger valde de att hindra omkörningar som initierades av bilens Autopilot.

”I grund och botten gör systemet de lätta grejerna, men människan behöver kliva in när saker och ting blir mer komplicerade”, säger Fisher.

Consumer Reports bad om respons från Tesla, och en talesperson för biltillverkaren svarade att det ligger på förarens ansvar att hela tiden ha full kontroll över bilens förehavanden. Företaget hänvisar också till att filbytesfunktionen har testats i mer en halv miljon miles – och att förarna i Teslas Early Access Program har gett en överväldigande positiv respons. Många av dem använder systemet vid långresor såväl som för den dagliga pendlingen.