Fordon
Testar trådlös laddning på riktigt
Föraren får hjälp att parkera över spolen av bilens parkeringsassistent. Foto: Toyota
Toyota börjar nu testa trådlös laddning av plug-in-hybrider med magnetresonansteknik som utvecklats vid MIT.
I ett årslångt projekt kommer tre bilar som används i daglig drift av familjer i länet Aichi i Japan ut rustas med spolar för trådlös laddning, och laddstationer som ger föraren anvisningar om optimal parkering för laddningen.
Den teknik som används, magnetresonansladdning, har utvecklats av forskare vid amerikanska MIT, som under lång tid forskat om trådlös energiöverföring. I det utvecklingsbolag som forskarna startade, Witricity, köpte Toyota in sig i 2011. Man har sedan dess fortsatt utveckla tekniken för att passa för elbilsladdning.
Med magnetresonansladdning blir överföringsförlusterna mindre än med induktionsladdning, som är en annan metod att ladda sladdlöst. Dessutom är det inte lika noga hur spolarna från sändare och mottagare är placerade.
Under det årslånga testet ska man utforska hur nöjda användarna är, hur många gånger föraren missar laddspolen vid parkering, undersöka lämpligast laddfrekvens och hur kladdning med timer fungerar. Stationerna är tänkta att arbeta vid frekvensen 85 kHz och laddeffekten 2 kW.