Tesla-rivalen Rivian tar in 23 miljarder kronor för att lansera elpickup

2020-07-13 15:13  

Hypen kring uppstickarens elpickup har lockat stora investeringar. Nu får Rivian det största beloppet hittills – 2,5 miljarder dollar på ett bräde.

Sällan har en rendering byggt ett sådant förtroende. När Rivian 2018 visade upp designen av R1T, och presenterade den batteridrivna pickupens högst teoretiska prestanda, blev gensvaret enormt.

Läs mer: Tesla når milstolpe – nu upp i 2 000 laddstationer

Förra året bjöd på ett pengaregn för den amerikanska startupen. Bland annat fick de in 700 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av Amazon. Ford investerade 500 miljoner dollar med ambitionen att använda Rivians skateboard som bas för en elpickup under märket Lincoln – planer som sedan dess har skjutits på framtiden. Innan 2019 var över hade ytterligare investeringsrundor gett bolaget totalt 2,85 miljarder dollar.

Nu har en ny investeringsrunda ledd av T. Rowe Price Associates Inc. gett den största summan hittills – 2,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 23 miljarder kronor. Det rapporterar Techcrunch. I rundan ingick även denna gång Amazon samt nya investerare som Soros Fund Management, hedgefonden Coatue Managment och Baron Capital Group.

Läs mer: Tesla skrotar billigaste Model Y – "Oacceptabel" räckvidd

Investerarna satsar inte bara på pickupen R1T. Rivian har även skapat suven R1S på plattformen, och i kulisserna väntar en batteridriven van. I samband med sin investering lade Amazon en beställning på 100 exemplar som ska agera leveransfordon.

Alla tre modeller ska börja levereras under 2021. Rivian hoppas att vara först på banan med en batteridriven suv, tillverkad i den nya fabriken i Normal, Illinois. Ursprungligen skulle R1T samt R1S ha satts i produktion under året, men utbrottet av covid-19 har tvingat bolaget att skjuta på tillverkningen. I början av året sänkte Rivian dessutom prislappen för sin pickup

John Edgren

Mer om: Rivian Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt