Tesla-jämförelse: Det här skiljer Model Y från Model 3

2019-03-15 15:35  

Teslas nya Model Y må vara en suv, men fordonet bygger på den mindre elbilen Model 3. Vad skiljer bilarna åt? Ny Teknik har gjort en sammanställning utifrån de få fakta som är kända i dagsläget.

Tidigt på fredagsmorgonen, svensk tid, visade Teslas Elon Musk upp sin femte bilmodell: Model Y. Denna gång rör det sig om en mindre suv som i sin billigare version blir cirka 10 procent dyrare än den billigaste varianten av Model 3.

Det innebär att den billgaste varianten av Tesla nya suv ska få ett pris på 39.000 dollar i USA, medan lyxversionen (performance) kostar från 766.180 kronor.

Än så länge är inte alla specifikationer för Model Y publicerade, men utifrån vad som är känt i nuläget har Ny Teknik satt ihop en kort jämförelse med Model 3, som utgör grunden för Teslas senaste bil.

Räckvidd

Räckviddsångest är ett begrepp som det ofta talas om när det gäller elbilar. Model 3, lanserad 2016, kommer i fyra varianter med en räckvidd som sträcker sig från 35,4 mil till 52,3 mil. Model Y, å sin sida, kommer att få en räckvidd på mellan 37 mil och 45 mil.

Tesla Model 3

Standard range: 354 kilometer

Standard range plus: 386 kilometer

Mid range: 425 kilometer (kombinerad körning stadstrafik och motorväg)

Long range, bakhjulsdrift: 523 km (kombinerad körning)

Long range, fyrhjulsdrift: 496 km (kombinerad körning)

Long range, fyrhjulsdrift Performance: 496 km (kombinerad körning)

Tesla Model Y

Standard range: 370 kilometer

Long range: 480 km

Dual Motor fyrhjulsdrift: 450 km

Performance: 450 km

Pris

Än så länge har bara de dyrare och mer kraftfulla versionerna av Model 3 som levereras Sverige, vilket avspeglas i priserna på Teslas "folkelbil".

De första varianterna av Model Y, som ska släppas under hösten 2020, kommer att kosta från 650 000 kronor och uppåt. Den billigaste varianten av bilen, med en amerikansk prislapp på 39 000 dollar, ska nå marknaden våren 2021, enligt vd:n Elon Musk.

Men det förutsätter att Tesla håller sin produktionsplan. Och historien visar att Tesla har haft svårt att leva upp Elon Musks llöften sedan tidigare.

Model 3

Long range, fyrhjulsdrift: från 650 200 SEK före bonusavdrag (60 000 SEK)

Long range, fyrhjulsdrift Performance: från 767 200 SEK före bonusavdrag (60 000 SEK).

Model Y

Standard range: från 39 000 dollar (svenskt pris ännu okänt)

Long range, bakhjulsdrift: från 630 180 kronor.

Long range, fyrhjulsdrift: från 675 180 kronor

Performance: från 766 180 kronor

Prestanda

Model 3, Long range AWD & Performance (modellerna som säljs i Sverige i dagsläget)

Acceleration: 4,8 sek 0-100 km/h. 3,5 sek 0-100 km/h (performance)

Drivning: Dual Motor fyrhjulsdrift

Vikt: 1 847 kilogram

Lastutrymme: 425 liter

Hjul: 18 eller 19 tum (long range), eller 20 tum (performance-hjul)

 

Model Y

Standard range

Acceleration: 6,3s 0-100 km/h, med toppfart på 193 kh/h

Drivning: Bakhjulsdrift

Vikt: Okänt

Lastutrymme: 1 900 liter

Hjul: 18 eller 19 tum

Long range, bakhjulsdrift

Acceleration: 5,8s 0-100 km/h, med toppfart på 209 kh/h

Vikt: Okänt

Lastutrymme: 1 900 liter

Hjul: 18 eller 19 tum

Long range, fyrhjulsdrift

Acceleration: 5,1s 0-100 km/h, med toppfart på 217 kh/h

Vikt: Okänt

Lastutrymme: 1 900 liter

Hjul: 18 eller 19 tum

Long range Performance

Acceleration: 3,7s 0-100 km/h, med toppfart på 241 kh/h

Vikt: Okänt

Lastutrymme: 1 900 liter

Hjul: 20 tum (performance-hjul)

Design och inbyggd teknik i urval:

  • Model Y blir 7-sitsig som tillval, på tre rader. Model 3 är å sin sida 5-sitsig. Model Y är som sagt en suv, men saknar den typ av måsvinge-dörrar som Model X, Teslas förra suv, har.
  • Såväl Model 3 som Model Y har stöd för autopilot. Båda modellerna är utrustade med åtta kameror med 360 graders synfältstäckning, tolv ultraljudsensorer och en framåtriktad radar. Systemet gör att bilarna på egen hand kan byta körfil, parkera själva samt bromsa vid kollisionsrisk, bland annat.
  • Pekskärmen på 15 tum som gjorde premiär i Model 3 finns även hos Model Y. Via pekskärmen kan föraren, och andra passagerare för den delen, bland annat justera olika kupé- och körinställningar. Allt från klimatsystemet till inställningarna sidospeglarnas vinklar styrs via pekskärmen.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt