Fordon
Tekniken låter autonoma bilar navigera i snöväder
MIT-spinoffen tror sig sitta på lösningen för snötäckta vägar. Foto: MIT Lincoln Laboratory
Wavesense markpenetrerande radar läser av vägbanken på flera meters djup. Den unika profilen under mark sägs kunna placera bilen med en exakthet på några centimeter.
De autonoma bilar som i dag testas på allmän väg runt om i världen förlitar sig till stor del på lidar. Tekniken bygger upp en bild av omgivningen genom att lägga ett raster av laserpunkter och mäta den tid som det tar för ljuset att reflekteras tillbaka.
Lidar-tekniken kompletteras bland annat av kameror som exempelvis läser av markeringar i vägbanan. Problemet är att båda systemen kan hämmas av naturelementen, inte minst av snö.
En MIT-spinoff tror sig sitta på lösningen för snötäckta vägar. Wavesense har byggt vidare på teknik som utvecklades vid MIT Lincoln Laboratory. Företaget använder markpenetrerande radar för att kartlägga vägbanken under asfalten ned till omkring tre meters djup. Enligt Wavesense kan deras system vid motorvägsfart ge bilen en bild av vägbanken med 4-6 centimeters exakthet. Det rapporterar Extreme Tech.
Det första steget är att skanna sträckningen, där datan under jord matchas mot gps-taggar. De bilar som sedan rullar på vägen jämför profilen som läses in mot originalet. Exaktheten innebär att även stora fordon som lastbilar ges goda marginaler.
MIT Lincoln Laboratory, placerat vid Hanscom Air Force Base i Lexington, har fokus på utveckling för försvaret. Det var också USA:s krigsmakt som var först med att testa MIT:s lösning. 2013 monterades systemet på ett fordon för minröjning i Afghanistan. På vägar utan markeringar har tekniken uppenbara fördelar men i förlängningen skulle fordonen kunna navigera längs skannade rutter utan förare.
Wavesense vd Tarik Bolat tror att tillverkningskostnaden för deras markpenetrerande radar kan vara nere i 100 dollar till 2024, året han förutspår att tekniken kommer sitta i autonoma bilar. Till skillnad från Super Cruise, GM:s lösning för självkörande bilar på motorväg, anser Wavesense att deras teknik kan bli aktuell även på mindre vägar.