Fordon
Tappat fokus ligger bakom flest krockar
Fyra av fem trafikolyckor beror på att föraren tappar fokus på körningen. Mobilsamtal och internetanvändande får en stor del av skulden.
– Väldigt många allvarliga olyckor beror på att föraren tittar bort från vägen. Problemet kan lösas på en mängd olika sätt, från att varna föraren till att sätta upp vajerräcken, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.
Flera forskarrapporter har visat vilka förödande konsekvenser en distraherad förare kan ha. Den uppmärksammade 100-Car Study från VTTI, Virginia Tech Transportation Institute, konstaterade exempelvis att 78 procent av olyckorna sker inom tre sekunder efter att föraren förlorat uppmärksamheten.
Liknande slutsatser fick den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA att kalla distraktion för ”en dödlig epidemi” och gå ut med nya riktlinjer i våras. Där rekommenderas biltillverkarna att begränsa möjligheten att använda ”störande” tjänster som byggs in i många bilar. Föraren ska exempelvis inte kunna skriva textmeddelanden, se på videofilm och följa sociala medier under färden.
Trots att reglerna är frivilliga så skakade initiativet om bilindustrin. Ett argument mot NHTSA:s riktlinjer är att många förare ändå har med sig bärbara mobiler och andra distraherande prylar i bilen.
Men olycksstatistiken har även fått telekombolag att agera. Operatören Sprint erbjuder exempelvis appen Drive First som upptäcker när mobilen är med under bilfärden och låser skärmen. AT&T är en av flera stora telekombolag bakom kampanjen ”It can wait” som drogs i gång i maj. Målet är att få förare att låta bli att skriva textmeddelanden bakom ratten.
Även försäkringsbolag försöker stävja problemen. Amerikanska Arabella Insurance erbjuder exempelvis sedan i våras en tjänst som gör att mobilen blockeras under körning. Målgruppen är föräldrar som vill minska olycksrisken för sina tonåringar.Charlotta von Schultz