Fordon
Svenska elbolag vill rädda Think
Hemliga samtal pågår mellan norska och svenska aktörer. Målet: att rädda elbilstillverkaren Think och låta svenska underleverantörer leverera delar till Think. Det skriver Kenneth Samuelsson i Miljörapporten.
– Ambitionen är att göra Think till ett nordiskt bolag, säger Christer Asplund, projektledare påPower Circle, som sitter med i diskussionerna.
Ett febrilt arbete pågår i Norge för att lösa elbilstillverkaren Thinks ekonomiska problem.
Think, som nyligen var konkursfärdigt, räddades av ett tillskott på 40 miljoner kronor. Men för att kunna starta storskalig produktion krävs 40 miljoner dollar.
Hälften norskt, hälften svensk
Enligt MiljöRapportens källor är tanken att svenska företag ska skjuta till 20 miljoner dollar och norska företag lika mycket.
Diskussioner förs med bland annat norska solcellstillverkarenREC, Gävle Energi, Fortum, EonochGöteborg Energi, bolag som alla deklarerat att de ser stora möjligheter med att sälja el till elbilar.
I diskussionen ingår också den svenska organisationen Powercircle, med tunga de medlemmarnaVattenfall, ABB och Innovatum ABi Trollhättan.
Att energibolagen vill gå in med pengar i Think beror på att de ser stora affärsmöjligheter med att sälja el på en växande elbilsmarknad.
Think är den enda elbilen på marknaden som är klar. Och går Think i konkurs finns ingen bil och satsningarna på att få igång en elbilsmarknad fördröjs.
Vind-el-projektet hotat
Powercircle har tillsammans med Energimyndigheten startat projektet”Vindel i tankarna”som ska starta fem svenska demonstrationsprojekt för elbilar.
Powercircle har ingått ett samarbete med Think som skulle leverera bilar. Men bolagets ekonomiska problem gjorde att leveranserna uteblev och att projekten nu hotas.
– Vi engagerar oss för att vi vill att det ska hända något på marknaden, säger Christer Asplund, projektledare på Powercircle.
Hopp för underleverantörer
Att Innovatum AB i Trollhättan finns med i räddningsaktionen beror inte i första hand på att de vill få fram elbilar. Innovatums uppgift är att stödja företag i Västsverige via olika teknik- och forskningssatsningar.
Fokus ligger på förnybara drivmedel och alternativ motorteknik och drivlinor.
– Vi gör det här för att vi ser möjligheter för svenska underleverantörer att leverera delar till Think. Jag tror att svenska underleverantörer skulle kunna leverera i princip alla delar som krävs för att bygga bilen, säger Tore Helmersson, vd på Innovatum AB.
Varför samarbetar ni med Powercircle?
– Deras intresse är att få fram bilar till sina elbilsprojekt och om vi får igång produktion av bilen ser vi stora möjligheter för svenska underleverantörer. Vi har ett gemensamt intressen av att det går bra för Think, säger Tore Helmersson.
Vissa källor säger att ett mål är att börja tillverka Think i Sverige?
– Jag vill inte kommentera det, säger Tore Helmersson.
AvKenneth Samuelsson, Miljörapporten