Fordon Svävtåg kör 500 på förlängd magnetbana Senaste generationen magnetsvävtåg på testbanan i Ysmanashi. Foto: JR Tokai Japanska järnvägsbolaget JR Tokai inledde i dag prov med magnetsvävtåg på en testbana som förlängts till 43 km. Håkan Abrahamson Publicerad 29 aug 2013 kl 14.57 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Den tidigare testbanan i Yamanashi mätte 18,4 km. På den kördes ett svävtåg i rekordfarten 581 km/h år 2003. De testkörningar som inleds i dag kommer snarare att ligga i hastighetsområdet 500 km/h. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ magnetsvävtåg fordon shinkansen Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Svenska satelliten kopplar upp franska polisens elitstyrka Sveriges första helt privatfinansierade satellit – täcker tredjedel av jorden. • Franska GIGN först att kopplas upp under OS. ”Taktisk kommunikationskanal.”
Efter enorma ai-satsningar och Tesla-nedgång – oro för bubbla inom ”megatech” Analytiker luftar tankar om en möjlig ai-bubbla efter att flera techbolag backar kraftigt på börsen.
Nu ska oljejätten kunna lagra mer koldioxid än Norges totala utsläpp Equinor har säkrat kapacitet att lagra mer koldioxid än Norges totala årliga utsläpp. ”En ny, kommersiell, norsk havsnäring” säger norska energiministern.