Fordon

Superubåten A26 försenad

A26 är en vidareutveckling av gotlandsklassen. Foto: Kockums

Nästa generations svenska ubåt blir försenad. Enligt regeringens budgetproposition kommer den första inte att levereras förrän om 7 år.

Publicerad

Inte förrän 2020 respektive 2021 kan marinen få sina två nya ubåtar levererade. Det framgår när man läser dagens budgetförslag från regeringen.

Det handlar om nästa generations ubåt som bland annat har en stor andel ny design och unik smygteknik.

När beslutet togs att investera i nästa generations ubåt (efter ubåt Gotland) 2010, räknande regeringen med att de nya A 26:orna skulle komma marinen till förfogande under åren 2018 och 2019.

Nu försenas de alltså i minst två år. Regeringen uppges redan ha tagit nödvändiga beslut för att genomföra anskaffningen. Försvarets materielverk, FMV, fick dock offerten från Kockums, som ska tillverka de bägge ubåtarna, först i våras.

Parterna uppges därefter inte ha lyckats att enas i förhandlingarna kring byggnadsbeställningen.

-Komplicerade förhandlingar kring stora byggprojekt tar ofta lång tid, säger John Ahlmark, kommunikationschef på Kockums, som ägs av den tyska marinkoncernen Thyssen Krupp.

FMV:s kommunikationsdirektör Toni Eriksson säger att myndigheten inte brukar vilja kommentera läget i pågående förhandlingar.

Den nya ubåten innebär unik kapacitet på flera olika sätt. Bland annat finns det en 6 x 1,5 meter bred lucka i fören som kan användas för att slussa in och ut dykare, minifarkoster och exempelvis minor djupt nere i vattnet. Något som man annars  måste göra vid ytan.

Philip Simon, pressekreterare i Försvarsmakten, sa sent i går eftermiddag att man där  sedan ungefär ett år tillbaka varit medveten om att A26 blir försenad.

Han uppger att det inte orsakar något  glapp i operativ förmåga för marinen.

-  Det blir inget förmågeglapp, säger han.