Svensk mästare på kurragömma

A26 är en vidareutveckling av gotlandsklassen. Foto: Kockums

Svensk mästare på kurragömma

Nya svenska ubåten A26 ska bli marinens mest fruktade och moderna ubåt. I första hand byggs supersmygaren för svenska behov. Men Kockums siktar också på en stor exportmarknad.

Annons
Svensk mästare på kurragömmaSvensk mästare på kurragömmaSvensk mästare på kurragömma

Det ska A26 göra. Grafik: jonas Askergren Foto: Colourbox och Kockums

Om sex till sju år smyger den fram i svenska eller utländska vatten. Kanske bevakar den kustlinjen mot inkräktande ubåtar, kanske övar man taktiska färdigheter genom att glida tyst och obemärkt under passagerarfärjor.

Med en uppgraderad och mer kompakt stirlingmotor kan den vistas under ytan längre än dagens svenska ubåtar. Skrovets form ska göra den ännu tåligare mot explosioner under vatten. Tornet utformas för att reflektera bort radar, och skrovet får en specialbehandlad yta som absorberar ljud.

På så sätt blir signaturen, ljud och andra signaler som kan avslöja ubåten under vatten, mindre än hos dagens Gotlandsklass. Ändå lyckades ubåten Gotland under åren 2005–2007 framgångsrikt utmana amerikanska hangarfartyg på katt- och råttalekar i bukten utanför San Diego i Kalifornien.

Via en världsunik port i fören kan den också oupptäckt slussa ut dykare, sensorer eller spionerande miniubåtar i undervattensläge.

Ungefär så här tänker sig tillverkaren Kockums den nya svenska ubåten A26, som man utvecklar på beställning av FMV, Försvarets Materielverk. Riksdagen tog sommaren 2010 beslut om att anskaffa två nya ubåtar. Redan i slutet av 2012 planeras bygget av den första att dra igång.

Utvecklingen av kommunikationssystemen omgärdas av sekretess, men ska enligt Kockums nå en ny nivå.

– Ubåten ska kunna upprätthålla kommunikation när man vill, utan att röja sig, säger Per Nilson, chef för affärsenheten Ubåt på Kockums.

A26 är färdig på ritborden och de viktigaste systemen är specificerade. Den slutliga utformningen avgörs dock först när den pågående upphandlingen av underleverantörer är färdig. Alla system, utom stridslednings- och nätverkssystemen som levereras av Saab AB, är konkurrensutsatta.

Mycket svensk teknik används. Kockums bygger ubåten med hjälp av stål från SSAB. Sensortekniken har utvecklats med hjälp av Försvarets forskningsanstalt och Kockums egna experter. Den ljusa inredningen i nordisk stil har tagits fram av bland annat forskare på Lunds tekniska högskola för att öka ubåtens uthållighet genom att göra livet bekvämare för besättningen.

Norge har tidigare varit aktuell som köpare eller partner i ett annat ubåtsprojekt. Men nu byggs den i första hand för svenska behov, uppger Per Nilson.

– Samtidigt bygger vi den i moduler, vilket gör att vi kan anpassa ubåten för utländska kunder, säger han.

Ubåten är tänkt att operera nära kuster, men får också förmåga att transportera sig över haven. Den är dock liten i förhållande till de stora ubåtsmakternas atomubåtar.

Per Nilson vill inte peka ut några andra länder som potentiella framtida köpare men bedömer att marknaden utomlands är ”väldigt stor”.

Han vill inte heller peka ut A26:ans värsta konkurrenter. Men liknande utvecklingsprojekt finns, exempelvis den fransktillverkade Scorpène-klassen, den ryska Lada-klassen och tyska 212- och 214-klasserna.

Samtliga dessa är liksom A26 dieselelektriska, med luft­oberoende framdrivningssystem som ger lång räckvidd i undervattensläge. Medan A26 drivs av Kockums stirling­motor, som går på syre och diesel, drivs flera av de andra med bränsleceller och väte.

Redan i början av 1990-talet föddes tankarna på en ny svensk ubåt, kallad ”ubåt 2000”. I mitten av 00-talet kom man fram till att två ubåtar i Södermanlandsklassen behövde ­bytas ut, och projektet återupptogs. Den första A26:an ska levereras 2018 och den andra 2019. FMV ska förhandla om priset för byggfasen senare nästa år, men det har sagts att de inte får kosta mer än 1,5 miljarder styck.

Sammanlagt ingår i dag fem ubåtar i svenska marinen. Tre av dessa tillhör den modernaste Gotlandsklassen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

46 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
46
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Första titten när nya 
Volvo XC90 monteras
Volvo XC90

Första titten när nya Volvo XC90 monteras

BILDSPEL. Som enda tidning har Ny Teknik följt arbetet bakom kulisserna inför serieproduktionen av nya Volvo XC90.

Tricket som gör databasen 
100 000 gånger snabbare
Tricket som gör databasen 
100 000 gånger snabbare

Tricket som gör databasen 100 000 gånger snabbare

Företagets innovation tog dem direkt in på 33-listan vid regionfinalen i Göteborg. 4 kommentarer

Så överlever ditt företag dödens dal

Så överlever ditt företag dödens dal

Det tar tid att slå igenom med en helt ny produkt. 2

Elbilsladdare vann i Linköping

Norrköpingsföretaget knep första platsen på 33-listan.

System för krisbransch vann i Umeå

Plattform för den krisande mediabranschen tog plats. 3

Djurfritt allergitest till 33-listan i Lund

Ett säkert allergitest utan djurförsök tog hem segern när 33-listan utsåg vinnaren i Lund.

Digital karta ska minska trafikköer

Stockholmarna ska få effektivare trafikprognoser som gör att bilister snabbt kan välja andra vägar för att slippa köeländet.

USA:s spektakulära 
vindkraft – till havs

USA:s spektakulära vindkraft – till havs

Fem triangelformade Wind Float-plattformar med var sin 6 MW-turbin planeras på västkusten. 7 kommentarer

Illustration: Tidal Lagoon Power

Tidvatten utmanar kärnkraften

Enligt rapport: Billigare än både kärnkraft och vindkraft till havs. 87 kommentarer

Försvunnet krigsfartyg hittat

Försvunnet krigsfartyg hittat

Japanska slagskeppet Krigsfartyget Musashi som sänktes av USA under andra världskriget är återfunnet.

Lättare hitta försvunna plan

Systemet ska hålla koll på flygplanen

Ska göra det lättare hitta försvunna flygplan.

Annons
Självkörande bil, KTH

KTH: En förarlös bil ersätter 14 vanliga

”Kommer revolutionera bilägandet”, säger Pierre-Jean Rigole vid KTH. 56 kommentarer

Din mobil läcker som ett såll

Din mobil läcker som ett såll

BILDSPEL/GRAFIK. Du luras av falska basstationer och bedrägliga wifi-nät. Appar suger åt sig dina kontaktlistor och sms. 45 kommentarer

Spionbatteriet spårar mobilen

Första bilden av ljus
som våg och partikel

Bild visar att ljus både kan beskrivas som en vågrörelse och som ett partikelflöde.

Beslut på gång om världens längsta undervattenstunnel

Bygget av världens i särklass längsta järnvägstunnel under vatten till beslut i kongressen.

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

SENASTE TEKNIKNYTT
Ford, elcykel

Biljättens nya modell: Elcykel

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna.

Elbilen trivs bäst i sol och lagom temperatur, visar forskning.

Här trivs elbilen bäst

Nu är det vetenskapligt bevisat! Elbilen och människan har samma preferenser när det gäller vädret. 25 kommentarer

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvos trendbrott: Ersätter robotarna med människor

Volvo XC90 är konstruerad för att den nya karossfabriken ska bli tio procent effektivare än någon annan. Här är framgångsreceptet. 10 kommentarer

Hela problemlistan för Volvos nya karossfabrik

Volvo har kartlagt de främsta orsakerna till produktionsstörningar. 7 kommentarer

Eddie Pröckl

Därför backar Volvo

KRÖNIKA. ”Det är ingen revolution, men definitivt ett trendskifte”, tycker Ny Tekniks Eddie Pröckl. 14 kommentarer

Kaianders bästa seriestrippar
Kaianders bästa seriestrippar

Kaianders bästa seriestrippar

Du har väl inte missat Ny Tekniks finurlige serietecknare? Här är Kaianders Semplers senaste alster. 1 kommentar

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Klickbara symboler för att styra mobilen klistras på huden.

Styr mobilen med hudsensor

Klickbara symboler klistras direkt på huden.

Åsa Romson (MP), klimat- och miljöminister

Romson: ”Stryp tillgång på utsläppsrätter”

DEBATT. Miljöministern förespråkar kännbart pris på klimatutsläpp. 17

Biogas, 33-listan

Tävlar med flytande biogas

Blir det en plats på bästa listan i kväll?

Edward Snowden

”Snowden redo resa hem”

Enda löftet till Edward Snowden: Du slipper dödsstraff. 9

Nytt koncept för studentlya

Nytt koncept för studentlya

16 kvadratmeter, levererade två i en – färdiga med möbler. 2

Jack Nikogosian, Bitcoin

Han ska leva en
månad på Bitcoin

Jack Nikogosian: Det blir svårt med transporter. 3

Kristina Persson, minister för strategi- och framtidsfrågor

Ekonomer ska förstå robotisering

Regeringen vill möta världsförändringar. 11

Möte

Så slipper du onödiga möten

Möten upptar på tok för mycket av arbetstiden. 4

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

”Vi gör en chattapp utan koppling till internet”

Ny Teknik pratar med tre entreprenörer som nätverkar på Mobile World Congress i Barcelona. 2

Nosa näsplugg

Näsplugg ska rädda föräldrar från bajsblöjan

En ny näsplugg ska rädda mot dålig lukt. 12

crunchfish

Crunchfish tar sin gest-selfie-app till Barcelona

Malmöföretaget åker till mobilmässan.

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

jobb172 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Ljuset som partikel och vågrörelse

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se