Svensk mästare på kurragömma

A26 är en vidareutveckling av gotlandsklassen. Foto: Kockums

Svensk mästare på kurragömma

Nya svenska ubåten A26 ska bli marinens mest fruktade och moderna ubåt. I första hand byggs supersmygaren för svenska behov. Men Kockums siktar också på en stor exportmarknad.

Annons
Svensk mästare på kurragömmaSvensk mästare på kurragömmaSvensk mästare på kurragömma

Det ska A26 göra. Grafik: jonas Askergren Foto: Colourbox och Kockums

Om sex till sju år smyger den fram i svenska eller utländska vatten. Kanske bevakar den kustlinjen mot inkräktande ubåtar, kanske övar man taktiska färdigheter genom att glida tyst och obemärkt under passagerarfärjor.

Med en uppgraderad och mer kompakt stirlingmotor kan den vistas under ytan längre än dagens svenska ubåtar. Skrovets form ska göra den ännu tåligare mot explosioner under vatten. Tornet utformas för att reflektera bort radar, och skrovet får en specialbehandlad yta som absorberar ljud.

På så sätt blir signaturen, ljud och andra signaler som kan avslöja ubåten under vatten, mindre än hos dagens Gotlandsklass. Ändå lyckades ubåten Gotland under åren 2005–2007 framgångsrikt utmana amerikanska hangarfartyg på katt- och råttalekar i bukten utanför San Diego i Kalifornien.

Via en världsunik port i fören kan den också oupptäckt slussa ut dykare, sensorer eller spionerande miniubåtar i undervattensläge.

Ungefär så här tänker sig tillverkaren Kockums den nya svenska ubåten A26, som man utvecklar på beställning av FMV, Försvarets Materielverk. Riksdagen tog sommaren 2010 beslut om att anskaffa två nya ubåtar. Redan i slutet av 2012 planeras bygget av den första att dra igång.

Utvecklingen av kommunikationssystemen omgärdas av sekretess, men ska enligt Kockums nå en ny nivå.

– Ubåten ska kunna upprätthålla kommunikation när man vill, utan att röja sig, säger Per Nilson, chef för affärsenheten Ubåt på Kockums.

A26 är färdig på ritborden och de viktigaste systemen är specificerade. Den slutliga utformningen avgörs dock först när den pågående upphandlingen av underleverantörer är färdig. Alla system, utom stridslednings- och nätverkssystemen som levereras av Saab AB, är konkurrensutsatta.

Mycket svensk teknik används. Kockums bygger ubåten med hjälp av stål från SSAB. Sensortekniken har utvecklats med hjälp av Försvarets forskningsanstalt och Kockums egna experter. Den ljusa inredningen i nordisk stil har tagits fram av bland annat forskare på Lunds tekniska högskola för att öka ubåtens uthållighet genom att göra livet bekvämare för besättningen.

Norge har tidigare varit aktuell som köpare eller partner i ett annat ubåtsprojekt. Men nu byggs den i första hand för svenska behov, uppger Per Nilson.

– Samtidigt bygger vi den i moduler, vilket gör att vi kan anpassa ubåten för utländska kunder, säger han.

Ubåten är tänkt att operera nära kuster, men får också förmåga att transportera sig över haven. Den är dock liten i förhållande till de stora ubåtsmakternas atomubåtar.

Per Nilson vill inte peka ut några andra länder som potentiella framtida köpare men bedömer att marknaden utomlands är ”väldigt stor”.

Han vill inte heller peka ut A26:ans värsta konkurrenter. Men liknande utvecklingsprojekt finns, exempelvis den fransktillverkade Scorpène-klassen, den ryska Lada-klassen och tyska 212- och 214-klasserna.

Samtliga dessa är liksom A26 dieselelektriska, med luft­oberoende framdrivningssystem som ger lång räckvidd i undervattensläge. Medan A26 drivs av Kockums stirling­motor, som går på syre och diesel, drivs flera av de andra med bränsleceller och väte.

Redan i början av 1990-talet föddes tankarna på en ny svensk ubåt, kallad ”ubåt 2000”. I mitten av 00-talet kom man fram till att två ubåtar i Södermanlandsklassen behövde ­bytas ut, och projektet återupptogs. Den första A26:an ska levereras 2018 och den andra 2019. FMV ska förhandla om priset för byggfasen senare nästa år, men det har sagts att de inte får kosta mer än 1,5 miljarder styck.

Sammanlagt ingår i dag fem ubåtar i svenska marinen. Tre av dessa tillhör den modernaste Gotlandsklassen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

46 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
46
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Metoden som gav 
miljoner tvålar

Metoden som gav miljoner tvålar

TEKNIKHISTORIA. Nicolas Leblanc löste ett av sin tids största industriella problem med en process för att tillverka natriumkarbonat. Tidningen Teknikhistoria har porträtterat tvålhjälten. 2 kommentarer

Undervattensdrönare Remus 600

Attackubåtar i USA får undervattensdrönare

Amerikanska attackubåtar ska senare i år börja använda undervattensdrönare, som utför uppdrag på egen hand. 42 kommentarer

Här lufttankar de drönaren

Här lufttankar de drönaren

Den första lufttankningen med en obemannad flygfarkost gjordes i veckan.

Litiumbatteri

Varför slocknar litiumbatteriet?

TEKNIKFRÅGAN. Varför dör mitt dyra litiumbatteri före alkalinbatteriet? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. 6 kommentarer

Vilken vinflaska är förgiftad?

Veckans gåta: Hitta
det förgiftade vinet

Hur ska kungen hitta flaskan med dödligt gift?

Vattenfall

Riksrevisionen: Vattenfall satsar för lite på forskning

Kritik mot den statliga energijätten på flera punkter i en färsk granskning. 17 kommentarer

”Vänlig” målarfärg ger fler allergier

Fler flickor än pojkar hotas på sommarjobbet

FARLIGASTE BRANSCHERNA. De senaste fem somrarna har 917 ungdomar skadats så svårt på arbetet att det har lett till sjukskrivning.

Annons
solceller

Fem största hindren för mer svensk solenergi

Gamla prislistor, fula solceller och höghus som skuggar. Här är hindren för mer solenergi i Sverige. 86 kommentarer

Solcell

Skattesmäll för solceller

Regeringens förslag på energiskatt för solel slår hårt mot många solcellsanläggningar. 171 kommentarer

Tjäna 1,75 kronor mer per kWh på solcellerna

Från 25 till 200 öre per kilowattimme. Så mycket skiljer ersättningen från elbolagen när solcellsägare säljer sin överskottsel. 18 kommentarer

Marie Alpman

Sverige behöver fler som Tobii

KRÖNIKA. Några killar på KTH får en lysande idé. Efter så där 10-15 år har bolaget 600 anställda och noteras på Stockholmsbörsen. 20 kommentarer

Här lagar de datorn – i ugnen

Här lagar de datorn – i ugnen

Har datorn gett upp? Testa att ugnsbaka moderkortet i 200 grader. 33 kommentarer

Vad är bäst för miljön?

Se resultatet
  • Ugnsbaka datorn tillbaka till livet 74%
  • Köpa en ny 26%
Rösta
TAT-grundaren: 
Blackberry ett 
sjunkande skepp

TAT-grundaren: Blackberry ett sjunkande skepp

Hampus Jakobsson kommenterar nedläggningen av Blackberry i Malmö. 12 kommentarer

Blackberry lägger ner i Malmö

Blackberry, före detta TAT i Malmö, lägger ner svenska verksamheten.

Lättare hitta försvunna plan

Kugghjul av plast
lika bra som metall

Bilens kugghjul av metall kan ersättas av kolfiberförstärkt plast.

SENASTE TEKNIKNYTT
Första videon på Youtube

Första videon på Youtube

TEKNIKSVEPET. I den första videon som lades upp på Youtube är huvudpersonerna – elefanter. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Sony

Mobilbolagen lämnar stort tomrum i Skåne

Få tror att Sony finns kvar i Lund om fem år. Axis riskerar samma öde. 3 kommentarer

Susanna Baltscheffsky

En chans att vara innovativ, Stefan Löfven

LEDARE. I Skåne försvinner ingenjörsjobb när storbolag drar ner på sin verksamhet. 13 kommentarer

”Vi behöver folk, gärna Sonys”

Neo Technology tog in 170 miljoner kronor för att växa snabbare.

Ewa Solutions kopplar upp

Skånebolag är duktiga på prylarnas internet.

Regeringen säger ja till cyberattacker

Försvarsmakten har länge velat få genomföra egna cyberattacker. 16 kommentarer

schweizisk fickkniv

Varför klipper saxen
i fickkniven bäst?

TEKNIKFRÅGAN. Ge besked i Ny Tekniks Teknikfråga. 11 kommentarer

Ericsson Hans Vestberg

Hans Vestberg: Nokias förra strategi var fel

Ericssons vd Hans Vestberg menar att Nokias köp av Alcatel-Lucent är logiskt. 11 kommentarer

Mercedes framtidsbuss - lång och eldriven

Mercedes framtidsbuss - lång och eldriven

Framtidens bussar är eldrivna och långa med plats för närmare 200 passagerare. 9 kommentarer

Flytande bron är som 
en gigantisk cykelkedja

Flytande bron är som en gigantisk cykelkedja

I Norge planeras en ny typ av flytbro som ska bestå av rörliga länkar likt en gigantisk cykelkedja. 16 kommentarer

Det japanska magnetsvävtåget har nu kört i över 600 km/h.

Sju artiklar du inte får missa

En ny chans att upptäcka sju intressanta artiklar i veckans Ny Teknik. 1

Topplista

Signalfel

Vad är egentligen ett signalfel?

Här är svaret på ständiga frågan när tågtrafiken krånglar. 33

Steve Wozniak

Applegrundaren kluven till AI

Steve Wozniak är orolig för att maskinerna ska springa om oss. 16

Cool matkasse ersätter kylbil

Cool matkasse ersätter kylbil

33-LISTAN. Papperskassen som fungerar som kyl och frys är redo för lansering. 1

Årets hetaste produktnyhet inom byggbranschen

Miljövänligt flamskyddsmedel får guldmedalj.

Så många partiklar andas du in på jobbet

Så många partiklar andas du in på jobbet

KARRIÄR. Hur många små partiklar finns det i luften på jobbet? Här är svaret. 4

Amra växer med fettmätning

Amra växer med fettmätning

33-LISTAN. Vad är fett och vad är muskler? Linköpingsföretaget har svaret. 2

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Biltvätt hemma kostar fyra miljarder om året

Svenskt Vatten: Du flyttar över kostnaden till naturen. 71

Stressen avslöjar vem du är

Stressen avslöjar vem du är

KARRIÄR. Lär dig hur du agerar under press. Först då kan du hitta vägar till utveckling. 8

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

Ministern: Nedläggning av Astra Zeneca ett uppvaknande

”Ett Sputnik moment”, sa forskningsministern. 7

Huawei

Huawei satsar på publika molntjänster

Ska konkurrera med sina kunder - operatörerna. 2

De tävlar om europeiskt innovationspris

De tävlar om europeiskt innovationspris

Svenskar bland de nominerade till Europeiska patentverkets årliga uppfinnarpris.

Sverige jagar ”månlandning”

Sverige jagar ”månlandning”

Sikta mot stjärnorna, brukar man säga. 2

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Drönare lufttankar

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se