Svensk mästare på kurragömma

A26 är en vidareutveckling av gotlandsklassen. Foto: Kockums

Svensk mästare på kurragömma

Nya svenska ubåten A26 ska bli marinens mest fruktade och moderna ubåt. I första hand byggs supersmygaren för svenska behov. Men Kockums siktar också på en stor exportmarknad.

Annons
Svensk mästare på kurragömmaSvensk mästare på kurragömmaSvensk mästare på kurragömma

Det ska A26 göra. Grafik: jonas Askergren Foto: Colourbox och Kockums

Verktyg

Om sex till sju år smyger den fram i svenska eller utländska vatten. Kanske bevakar den kustlinjen mot inkräktande ubåtar, kanske övar man taktiska färdigheter genom att glida tyst och obemärkt under passagerarfärjor.

Med en uppgraderad och mer kompakt stirlingmotor kan den vistas under ytan längre än dagens svenska ubåtar. Skrovets form ska göra den ännu tåligare mot explosioner under vatten. Tornet utformas för att reflektera bort radar, och skrovet får en specialbehandlad yta som absorberar ljud.

På så sätt blir signaturen, ljud och andra signaler som kan avslöja ubåten under vatten, mindre än hos dagens Gotlandsklass. Ändå lyckades ubåten Gotland under åren 2005–2007 framgångsrikt utmana amerikanska hangarfartyg på katt- och råttalekar i bukten utanför San Diego i Kalifornien.

Via en världsunik port i fören kan den också oupptäckt slussa ut dykare, sensorer eller spionerande miniubåtar i undervattensläge.

Ungefär så här tänker sig tillverkaren Kockums den nya svenska ubåten A26, som man utvecklar på beställning av FMV, Försvarets Materielverk. Riksdagen tog sommaren 2010 beslut om att anskaffa två nya ubåtar. Redan i slutet av 2012 planeras bygget av den första att dra igång.

Utvecklingen av kommunikationssystemen omgärdas av sekretess, men ska enligt Kockums nå en ny nivå.

– Ubåten ska kunna upprätthålla kommunikation när man vill, utan att röja sig, säger Per Nilson, chef för affärsenheten Ubåt på Kockums.

A26 är färdig på ritborden och de viktigaste systemen är specificerade. Den slutliga utformningen avgörs dock först när den pågående upphandlingen av underleverantörer är färdig. Alla system, utom stridslednings- och nätverkssystemen som levereras av Saab AB, är konkurrensutsatta.

Mycket svensk teknik används. Kockums bygger ubåten med hjälp av stål från SSAB. Sensortekniken har utvecklats med hjälp av Försvarets forskningsanstalt och Kockums egna experter. Den ljusa inredningen i nordisk stil har tagits fram av bland annat forskare på Lunds tekniska högskola för att öka ubåtens uthållighet genom att göra livet bekvämare för besättningen.

Norge har tidigare varit aktuell som köpare eller partner i ett annat ubåtsprojekt. Men nu byggs den i första hand för svenska behov, uppger Per Nilson.

– Samtidigt bygger vi den i moduler, vilket gör att vi kan anpassa ubåten för utländska kunder, säger han.

Ubåten är tänkt att operera nära kuster, men får också förmåga att transportera sig över haven. Den är dock liten i förhållande till de stora ubåtsmakternas atomubåtar.

Per Nilson vill inte peka ut några andra länder som potentiella framtida köpare men bedömer att marknaden utomlands är ”väldigt stor”.

Han vill inte heller peka ut A26:ans värsta konkurrenter. Men liknande utvecklingsprojekt finns, exempelvis den fransktillverkade Scorpène-klassen, den ryska Lada-klassen och tyska 212- och 214-klasserna.

Samtliga dessa är liksom A26 dieselelektriska, med luft­oberoende framdrivningssystem som ger lång räckvidd i undervattensläge. Medan A26 drivs av Kockums stirling­motor, som går på syre och diesel, drivs flera av de andra med bränsleceller och väte.

Redan i början av 1990-talet föddes tankarna på en ny svensk ubåt, kallad ”ubåt 2000”. I mitten av 00-talet kom man fram till att två ubåtar i Södermanlandsklassen behövde ­bytas ut, och projektet återupptogs. Den första A26:an ska levereras 2018 och den andra 2019. FMV ska förhandla om priset för byggfasen senare nästa år, men det har sagts att de inte får kosta mer än 1,5 miljarder styck.

Sammanlagt ingår i dag fem ubåtar i svenska marinen. Tre av dessa tillhör den modernaste Gotlandsklassen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

46 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
46
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Schackdatorns gömda hemlighet

Schackdatorns gömda hemlighet

TEKNIKHISTORIA. 1809 förlorade Napoleon Bonaparte ett parti schack mot sin mest udda motståndare.

Vattenfall Ringhals

Vattenfall avbryter kärnkraftsplaner

Vattenfall har pausat sitt analysarbete kring ny kärnkraft. 51 kommentarer

Hämta el och vatten från molnen

Snabbinstallera
takets solpaneler

Arbetstiden minskas från dagar till timmar.

Gps letar mörk materia

Förnybar energi större än kärnkraft

Här är kärnkraften omsprungen som största elproducent.

Drönare över kärnkraftverk ska fångas

Franska regeringen har tröttnat på de obemannade flygfarkoster som senaste tiden flugit över kärnkraftverk i landet. Nu ska de fångas in. 15 kommentarer

Annons
Två affärskedjor är missnöjda med Apple Pay och stänger nu ner systemet, skriver Huffington Post.

Här är hetaste mobiltrenderna

Nyckelord för 2015: Wifi, Sim och betallösning. Och från det här landet styrs mobilutvecklingen. 5 kommentarer

Brandövningsplatsen vid flygflottiljen F17 intill Kallinge tros ha orsakat föroreningen av grundvattnet.

Försvaret fick backa om PFAS

Försvarsmakten ska stå för ”skäliga” kostnader som har uppstått i Kallinge på grund av det förgiftade dricksvattnet.

Zennström: Ingenjörer vill bli entreprenörer

Niklas Zennström

Serieentreprenören investerar över 3 miljarder i lovande internetbolag. Framgångsrika innovationsbolag gör att fler vågar bli entreprenörer i dag, anser han. 3 kommentarer

Niklas Zennström invald i Swedish Startup Hall of Fame

”Sverige fantastiskt för start-ups”, anser han. 4 kommentarer

Solcellspark

Här byggs världens största solcellspark

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 7 kommentarer

Så vill Chalmers 
lagra koldioxid
Så vill Chalmers 
lagra koldioxid

Så vill Chalmers lagra koldioxid

Forskare på Chalmers har en energisnål och lönsammare lösning på metoden att avskilja och lagra industriers utsläpp av koldioxid. Ny Tekniks grafiker Jonas Askergren förklarar metoden. 31 kommentarer

Billigare rening med svensk metod

Bränslet kommer aldrig i kontakt med luften. 1 kommentar

Ulf Ewaldsson Ericsson Smarta armband

Ericsson-chefen: Dags att dehajpa smarta armband

Ulf Ewaldsson är inte imponerad av utvecklingen av ”wearables”. 6 kommentarer

Äger du någon form av ”wearables”?

Se resultatet
  • Ja 14%
  • Nej 86%
Rösta
Blackberry ska varna för spioneri mot regeringsmobil

Blackberry ska varna för spioneri mot regeringsmobil

Kanadensiska mobiltillverkaren Blackberry ska hjälpa tyska regeringen att hålla tjänstemobilerna fria från spioneri.

Passivhus

Energislöseri i passivhus

Inuti passivhus pågår ofta energislöseri – trots att husen är byggda för att dra lite energi. 29 kommentarer

Vindkraft

Studie: Så snabbt ger vindkraften överskott

Siemens har utvecklat en livscykelanalys för fyra olika typer av vindkraft. 142 kommentarer

Slukhål svalde lyktstolpe

Studenter får titta var de sätter sina fötter. 6 kommentarer

Rosetta Philae

Då kan Philae vakna

Det finns hopp för Rosettas kometlandare. 3 kommentarer

Toyotas nästa vätgasbil betydligt billigare

Toyotas nästa vätgasbil betydligt billigare

När Toyota presenterar sin nästa vätgasdrivna bränslecellsbil till olympiaden 2020 ska den vara betydligt billigare än idag. 9 kommentarer

google

Ja till att dela Google

Med stor majoritet röstade EU-parlamentet i dag för att sökmotorbolag ska skilja sökmotorn från andra digitala tjänster. 7 kommentarer

Boeing Dreamliner

Bitarna i Dreamliner passade inte ihop

Bitarna i Dreamliner 
passade inte ihop

EVERETT, SEATTLE. Det skulle spara bränsle, men blev tre år försenat. Ny Tekniks Eddie Pröckl har besökt världens största flyplanstillverkare för att reda ut vad som hände. 18 kommentarer

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

USA vill förse Irak med svenska Carl-Gustaf

Här är dokumenten som visar att USA vill bekämpa terrorgruppen IS med svenska granatgevär.

Efterlyses: Kvinnliga 
Polhems-kandidater

Efterlyses: Kvinnliga Polhems-kandidater

Allmänheten uppmanas att nominera fler briljanta kvinnliga ingenjörsidéer.

Blu-ray Solceller

Oväntad metod ökar solcellers el-produktion

Mönstra med en speciell skiva och effektiviteten ökar markant. 44 kommentarer

Appen Betalkoll

Här är appen som betalar alla räkningar

Ta ett foto. Sedan samlas månadens räkningar på en enda faktura. 18 kommentarer

Värmeväxlare på Alva Laval.

”Vi krympte vår värmeväxlare”

Så fick Alfa Laval ned sin värmeväxlare till tre decimeter. 3 kommentarer

Navmotorn säker även på hal väg

Navmotorn säker även på hal väg

Elbilar med motorer monterade i hjulen, navmotorer, är en utmaning för konstruktörerna, inte minst när det gäller trafiksäkerheten. 47 kommentarer

Mistral

Ingen leverans av Mistral

Frankrikes president François Hollande vägrar leverera landstigningsfartyget till Ryssland i nuläget. 42 kommentarer

Så bra funkar 
digitala låset

Så bra funkar digitala låset

NY TEKNIK TESTAR. Att låsa upp utan nyckel kräver sin mobil. 29 kommentarer

Se långtradaren hoppa

Se långtradaren hoppa

När en långtradare satte hopprekord flög den samtidigt över en Formel 1-bil. 10 kommentarer

Varning! Stötande innehåll!

Varning! Stötande innehåll!

TEKNIKHISTORIA. Under 1700-talet pågick primitiva och smärtsamma experiment. 53 kommentarer

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Terry Wohlers

3d-expertens råd till Sverige

Därför ska vi satsa på 3d-printing. 6

Självkörande Lexus 2017

Självkörande Lexus 2017

När nya Lexus LS kommer 2017 kan den köra själv. 10

Forskaren Erik Lambin har undersökt det mesta via satelliter.

Satelliter i miljöns tjänst

Eric Lambin är forskaren med överblick.

Navigera rätt på relationskartan

Navigera rätt på relationskartan

”Vi svenskar anses vara alltför rakt på sak” menar utlandsexperten. 2

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Så överlever du på en sjuk arbetsplats

Om arbetsplatsen blir sjuk kan det var svårt att hålla sig frisk. 2

Förarlösa truckar på Systemair i Skinnskatteberg.

Förarlösa truckar leds på nytt spår

Det har varit för omständligt att ändra en rutt. Tills nu. 3

Prototype Change Summit heter eventet som samlat representanter från bland annat Sverige, Ghana, Tchad, Rwanda och Tanzania.

De har hackerfest mot sociala problem

Målet: Ta fram digitala innovationer som gör världen bättre för unga.

Var får isotopen sin nödvändiga elektron från egentligen?

Isotopen stjäl nödvändig elektron

TEKNIKFRÅGAN. Ny Tekniks läsare reder ut en kärnfråga. 1

P-hjälp gör bilen genomskinlig

P-hjälp gör bilen genomskinlig

Toyota förbättrar sin teknik för parkeringshjälp och gör det möjligt att "se genom bilen". 4

emoji

Den sanna historien bakom bajs-emojin

Hur kommer det sig att det finns en hög av avföring bland de hysteriskt populära figurerna? 11

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Nytt nätverk ger Gnosjö mer muskler

Små företag får stora företags möjligheter till affärsutveckling och forskning.

Bentley visar sin dyraste bil

Bentley visar sin dyraste bil

Grand Convertible kan bli Bentleys dyraste bil. 6

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Prenumerera på Teknikrevyns nyhetsbrev

Veckans bästa artiklar direkt i brevlådan.

Annons
Annons

Senaste videoklippen

öl och kaffe

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se