Svensk mästare på kurragömma

A26 är en vidareutveckling av gotlandsklassen. Foto: Kockums

Svensk mästare på kurragömma

Nya svenska ubåten A26 ska bli marinens mest fruktade och moderna ubåt. I första hand byggs supersmygaren för svenska behov. Men Kockums siktar också på en stor exportmarknad.

Annons
Svensk mästare på kurragömmaSvensk mästare på kurragömmaSvensk mästare på kurragömma

Det ska A26 göra. Grafik: jonas Askergren Foto: Colourbox och Kockums

Om sex till sju år smyger den fram i svenska eller utländska vatten. Kanske bevakar den kustlinjen mot inkräktande ubåtar, kanske övar man taktiska färdigheter genom att glida tyst och obemärkt under passagerarfärjor.

Med en uppgraderad och mer kompakt stirlingmotor kan den vistas under ytan längre än dagens svenska ubåtar. Skrovets form ska göra den ännu tåligare mot explosioner under vatten. Tornet utformas för att reflektera bort radar, och skrovet får en specialbehandlad yta som absorberar ljud.

På så sätt blir signaturen, ljud och andra signaler som kan avslöja ubåten under vatten, mindre än hos dagens Gotlandsklass. Ändå lyckades ubåten Gotland under åren 2005–2007 framgångsrikt utmana amerikanska hangarfartyg på katt- och råttalekar i bukten utanför San Diego i Kalifornien.

Via en världsunik port i fören kan den också oupptäckt slussa ut dykare, sensorer eller spionerande miniubåtar i undervattensläge.

Ungefär så här tänker sig tillverkaren Kockums den nya svenska ubåten A26, som man utvecklar på beställning av FMV, Försvarets Materielverk. Riksdagen tog sommaren 2010 beslut om att anskaffa två nya ubåtar. Redan i slutet av 2012 planeras bygget av den första att dra igång.

Utvecklingen av kommunikationssystemen omgärdas av sekretess, men ska enligt Kockums nå en ny nivå.

– Ubåten ska kunna upprätthålla kommunikation när man vill, utan att röja sig, säger Per Nilson, chef för affärsenheten Ubåt på Kockums.

A26 är färdig på ritborden och de viktigaste systemen är specificerade. Den slutliga utformningen avgörs dock först när den pågående upphandlingen av underleverantörer är färdig. Alla system, utom stridslednings- och nätverkssystemen som levereras av Saab AB, är konkurrensutsatta.

Mycket svensk teknik används. Kockums bygger ubåten med hjälp av stål från SSAB. Sensortekniken har utvecklats med hjälp av Försvarets forskningsanstalt och Kockums egna experter. Den ljusa inredningen i nordisk stil har tagits fram av bland annat forskare på Lunds tekniska högskola för att öka ubåtens uthållighet genom att göra livet bekvämare för besättningen.

Norge har tidigare varit aktuell som köpare eller partner i ett annat ubåtsprojekt. Men nu byggs den i första hand för svenska behov, uppger Per Nilson.

– Samtidigt bygger vi den i moduler, vilket gör att vi kan anpassa ubåten för utländska kunder, säger han.

Ubåten är tänkt att operera nära kuster, men får också förmåga att transportera sig över haven. Den är dock liten i förhållande till de stora ubåtsmakternas atomubåtar.

Per Nilson vill inte peka ut några andra länder som potentiella framtida köpare men bedömer att marknaden utomlands är ”väldigt stor”.

Han vill inte heller peka ut A26:ans värsta konkurrenter. Men liknande utvecklingsprojekt finns, exempelvis den fransktillverkade Scorpène-klassen, den ryska Lada-klassen och tyska 212- och 214-klasserna.

Samtliga dessa är liksom A26 dieselelektriska, med luft­oberoende framdrivningssystem som ger lång räckvidd i undervattensläge. Medan A26 drivs av Kockums stirling­motor, som går på syre och diesel, drivs flera av de andra med bränsleceller och väte.

Redan i början av 1990-talet föddes tankarna på en ny svensk ubåt, kallad ”ubåt 2000”. I mitten av 00-talet kom man fram till att två ubåtar i Södermanlandsklassen behövde ­bytas ut, och projektet återupptogs. Den första A26:an ska levereras 2018 och den andra 2019. FMV ska förhandla om priset för byggfasen senare nästa år, men det har sagts att de inte får kosta mer än 1,5 miljarder styck.

Sammanlagt ingår i dag fem ubåtar i svenska marinen. Tre av dessa tillhör den modernaste Gotlandsklassen.

Av: Niklas Dahlin
Mejla reportern

Av: Monica Kleja
Mejla reportern

Ny Tekniks dagliga nyhetsbrev - Teckna nu, kostnadsfritt!

Kommentarer

Debattinlägg blir automatiskt tillgängliga för andra användare så snart den som skrivit ett inlägg har publicerat det. Var och en ansvarar själv för innehållet i sina inlägg.

Det går inte längre att kommentera denna artikel.

46 kommentarer Sortera: Äldsta överst

5
5
46
Nu visas kommentar 1-5
Visa fler kommentarer:
Startsidan
Hemligheten bakom
framgångarna avslöjad

Hemligheten bakom framgångarna avslöjad

TEKNIKHISTORIA. I en intervju med tidskriften Teknikhistoria avslöjar racingstjärnan 67-årige Per-Olof ”Posa” Serenius en annan hemlighet bakom alla framgångar.

Vattenfall släpper
smarta laddboxar

Vattenfall släpper smarta laddboxar

”Vi vill sätta fart på utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar.” 32 kommentarer

Miljöprofessor ska styra 
in Vattenfall på nya spår

Miljöprofessor ska styra
in Vattenfall på nya spår

"Jag känner mig hedrad", säger Tomas Kåberger om nomineringen till ny styrelseledamot i Vattenfall.

Öppnar du rätt dörr vinner du bilen. Annars blir du ägare till en get.

Vinner du bilen?

Veckans gåta: Här är tävlingen för statistiker.

Ultratunt stål lika 
lätt som kolfiber

Ultratunt stål lika lätt som kolfiber

Den är stark, lätt som kolfiber och behöver aldrig målas. Här är första båten som är byggd i Sandviks rostfria specialstål. 54 kommentarer

SENASTE TEKNIKNYTT
mobil Samsung Galaxy S6 Edge

Fem finurliga finesser med böjd mobilskärm

TEKNIKSVEPET. Här är ett urval av de senaste tekniknyheterna. 1 kommentar

Infinite USB erbjuder tandemkoppling av usb-kontakter.

Tandemkoppla usb-kontakterna

Med en ny usb-kontakt finns alltid en ledig port.

Annons

RIT-avdrag ska göra Sverige bäst på it

Regeringens digitaliseringsutredare föreslår en skattereduktion för it-tjänster i hemmet. 19 kommentarer

Ta hjälp av Talentum inför Almedalen 2015. Vi ser till att ditt budskap når fram.

Sammanfattat är en ny tjänst för dig som vill ha ett försprång.

Färre gissningar och mer fakta som leder till bättre beslut i ledningsgruppen.

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Hemliga testet: Solceller överlever svensk vinter

Har hittills klarat 20 minusgrader i hemlig sjö i Värmland. 22 kommentarer

Tim Cook

Apples vd ger bort sina pengar

Skänker sin förmögenhet till välgörenhet. 8 kommentarer

Exakt så här fungerar dörren 
till cockpit på ett Airbus-plan

Exakt så här fungerar dörren till cockpit på ett Airbus-plan

”Det ska gå att ta sig in även om en pilot exempelvis blir sjuk”, säger Gunnar Ljungberg, på Transportstyrelsen. 27 kommentarer

Airbus A320

Teorin: Andrepiloten ville förstöra planet

Airbus-planets andrepilot kan medvetet ha kraschat planet. Så tolkar utredarna innehållet i ljudinspelningen från flygningen. 31 kommentarer

Piloten i Airbus-planet blev utelåst

En av piloterna på Germanwingsplanet Airbus A320-211 lämnade förarkabinen före olyckan och kunde inte komma in igen. 49 kommentarer

Statens Haverikommission: Hopp om bra information

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan. 3

Lufthansas vd: Kraschen
är oförklarlig

Carsten Spohr vill inte spekulera om orsaken till olyckan. 6

Tjocka kan få skydd mot diskriminering på jobbet

Lockande trixa med arbetstiden

För vissa råder minutkontroll, för andra frihet under ansvar.
- Det gäller att inte bli frestad när du själv kan och får ändra dina tidrapporter, säger experten.

Här sväljer vägen bussen
– och spottar ut den igen

Här sväljer vägen bussen – och spottar ut den igen

Vägen i Brasilianska Para svalde inte bara en hel buss – den spottade sedan ut den igen. Kolla in det bisarra klippet. 3 kommentarer

tv-avgift

Tv-avgiften ska bytas ut

”Vi kommer inte att ha kvar dagens system.” 47 kommentarer

INDUSTRIMÄSSORNA
”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

”Kompetens viktigast för att inte outsourca industrin”

Svensk industri har en framtid. Men inte utan att vi kämpar för den. Det menar ABB-chefen Håkan Nytorp. 14 kommentarer

Fler vill ha hjälpmedel för tunga lyft

Efterfrågan på smarta lyfthjälpmedel ökar.

Ny generation pumpar minskar friktion

Vakuumpump utvecklad med ny teknik. 8

Ny metod fixar gamla maskiner

3d-scanning för att tillverka reservdelar. 4

Vägde 60 ton – 
bron pallade 4

Vägde 60 ton – bron pallade 4

Långtradarchauffören gav full gas över flottbron i Gagnef i en förhoppning att hinna över. 63 kommentarer

Kollapsade under traktorn

Kollapsade under traktorn

Inom loppet av 15 timmar rasade två broar av för tungt lastade fordon. 13 kommentarer

Långtradaren knäckte 
bron – på två ställen

Långtradaren knäckte bron – på två ställen

Chauffören av en långtradare med släp som vägde flera tiotals ton försökte köra över en bro i Gagnef. 44 kommentarer

DAB-radiomottagare Pure Evoke-3.

”PTS har rätt, skrota DAB”

Kritiken är stark mot digital ljudradio – även bland Ny Tekniks läsare. 31 kommentarer

DAB-radion totalsågas

Den statliga myndigheten Post- och telestyrelsen är obönhörlig i sin kritik av digitalradioutredningen. 147 kommentarer

Så länge räcker svenska 
registreringsskyltarna

Så länge räcker svenska registreringsskyltarna

Många Ny Teknik-läsare har ställt sig frågande till varför inte nuvarande system med registreringsskyltar på bilar skulle räcka till. Det finns ju miljoner kombinationer kvar. 6 kommentarer

Roboten blir din personliga tränare

Roboten blir din personliga tränare

Vässar formen på elitidrottare. 1

Topplista

Senaste quizen

Alla våra quiz
Orolig chef

Framtidens chef – var beredd på turbulens

KARRIÄR. Psykologens tips till chefer: Släpp kontrollbehovet.

Mapillarys karttjänst

Dom ger Mapillary rätt ta bilder som Google

Malmöbolaget får rätt i Förvaltningsrätten.

Amazon

Robotar ska välja varor i Amazons tävling

I slutet av maj är det premiär för Amazon Picking Challenge.

Planeten Mars.

Kväve upptäckt på Mars

Stärker hypotesen att liv kan ha funnits. 7

Drönare blir hjälpsamma smycken

Drönare blir hjälpsamma smycken

Ser ut som smycken men fungerar som räddare i nöden. 4

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

8 nya teknikåkommor – och hur du undviker dem

KARRIÄR. Sätt stopp för mobilnacke, sms-tumme och laptopknä.

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Träffa Sveriges hetaste teknikbolag på 33-listans final

Den 14 april är det dags för 33-listans final.

Spargris

11 steg till rättvisare löner

KARRIÄR. ”Grogrund för en konflikthärd”, säger löneexperten.

Vinn biljetter till kårspex

Vinn biljetter till kårspex

Sugen på spex? Nu har du ”Hadrianus mur – eller skottsäker arkitektur”. 1

Drag eller tryck i cykelhjulet?

Drag eller tryck i cykelhjulet?

MINIPROBLEMET. Löser du professor Göran Grimvalls snurriga problem? 38

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Siffrorna bakom solförmörkelsen

Solforskarna i Borlänge har statistiken. Och ESA hetaste filmklippet. 3

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

”Västlänken borde kallas det stora tågrånet”

DEBATT. Skattebetalarna borde få veta kostnaden, anser professorn. 229

jobb158 st

Lediga jobb inom fordonsbranschen

Annons
Annons

Senaste videoklippen

Automatisk farthållning

Visa alla

Hitta konsulten

Sök bland tusentals konsulter på nya Konsultguiden.se