Fordon

Statens Haverikommission: Hopp om bra information om kraschen

Trots skadorna på svarta lådans inspelningsenhet (till vänste) finns det gott hopp om att få fram ljudinspelningar som kan förklara olycksorsaken. Lådan är alltså egentligen orange till färgen. Foto: BEA, Bureau d’Enquête et d’Analyses
Gunnar Ljungberg Foto: Transportstyrelsen

Det kan gå snabbt att få ut viktiga data ur svarta lådan som hittats i franska alperna. Det menar Peter Swaffer, på Statens haverikommission.

Publicerad

Fransk TV visar nu bilder på det kraschade Airbus-planets svarta låda - som egentligen är orange.

Det är bevisligen en så kallade CVR, Cockpit Voice Recorder, som spelar in ljud, röster och samtal i cockpit. Den fördes igår kväll till Paris från nedslagsplatsen i alperna i södra Frankrike, och franska haverikommissionen BEA uppges snabbt ha börjat jobbat med den.

- Jag har sett värre demolerade komponenter, de kan vara betydligt mer skadade och även brända. Så jag tror nog att det ska gå att få ut bra information, säger Peter Swaffer, utredningschef på Statens haverikommission.

- Det kan gå undan och man ganska snabbt kan få god vägledning kring ljudupptagningen och händelseförloppet. Men det kan också ta tid, kanske upp till en vecka, förklarar han.

Apparaten bevarar de 30 sista minuterna av inspelningen innan elströmmen ombord på planet bryts. Särskilt viktiga att analysera blir Germanwings-planets sista åtta minutrar då det sjönk ned från marschhöjden 11 000 meter och kraschade mot berget.

Inte bara svenska haveriutredare följer utvecklingen efter den fatala flygplanskraschen i går. På Transportstyrelsen arbetar Gunnar Ljungberg som chef för en avdelning som jobbar med bland annat flygsäkerhetsfrågor. Han beskriver vad som nu händer.

- Det finns ett väletablerat system för att ta hand om sådana här dramatiska händelser. Haverimyndigheter, tillverkare samt övervakande myndigheter jobbar frenetiskt just nu.

Utöver att försöka läsa informationen i de svarta lådorna, intervjuar utredarna trafikledningen och undersöker radarbilder.

Gunnar Ljungberg beskriver att man naturligtvis så fort som möjligt vill få reda på orsaken eller en indikation på vad som kan ha hänt.

Går man igen andra liknande händelser då samma typ av plan tappat höjd?

- Ja, den som har den absolut bästa informationen är tillverkaren, i det här fallet Airbus, som har ansvar att förse sig med information och bolagen är också skyldiga att rapportera till flygplanstillverkaren och till myndigheter. Om det skulle visa sig att det ligger allvarliga tekniska fel bakom, kan EASA  (den Europeiska flygsäkerhetsmyndigheten) som ger Airbus tillstånd för designen, begränsa användningen av flygplansmodellen.

Om det skulle visa sig att det ligger allvarliga tekniska fel bakom, kan EASA som ger Airbus tillstånd för designen, begränsa användningen av flygplansmodellen.

- Största kunskapen ligger hos Airbus som känner sig luftfartyg bäst, säger Gunnar Ljungberg.

På eftermiddagen kom rapporter om att även den andra svarta lådan hittats. Dock inte minneskortet. Om de hamnar under vatten kan de skicka ut signaler, men inte när kraschen sker på land.

Men det diskuteras att ge lådorna utrustning så att de kan sända den inspelade informationen i realtid via satellit till servrar.

- Det är inte otänkbart att vissa data skulle kunna förmedlas i realtid via satellit. Frågan befinner sig på ICAO-nivå just nu, säger Gunnar Ljungberg. ICAO är den Internationella civila luftfartsorganisationen.