Startupens självkörande lastbil tog sig kust-till-kust

2019-12-17 07:00  
Kylbil lastad med smör korsade USA, utan att reservföraren ingrep. Bild från Monument Rocks i Kansas. Foto: Plus.ai

Deras självkörande lastbil korsade USA utan en hand på ratten. Den fraktade 18 ton smör från Kalifornien till Pennsylvania – en sträcka på 450 mil.

Under våren blev svenska Einride först i världen med en hyttlös autonom lastbil på allmän väg, vid DB Schenkers lager utanför Jönköping. Och nyligen undertecknade Coca-Cola ett avtal om att Einrides fordon ska köra företagets läsk mellan livsmedelsgrossisten Axfoods anläggning och det egna lagret utanför Stockholm.

Även på USA-marknaden tas stora kliv inom autonoma godstransporter. I bilismen barndom var det en stor bedrift när man för första gången lyckades köra kust-till-kust med en automobil. I dag utgör sträckan den stora utmaning som alla självkörande fordon vill vara först med att klara av – och nu har Plus ai lyckats med bedriften.

En lastbil utrustad med företagets självkörande system utgick från Tulare i Kalifornien, söder om San Francisco, och med en last bestående av drygt 18 ton smör körde den för egen maskin till Quakertown i Pennsylvania – en autonom resa på 450 mil. Det skriver New Atlas.

Lastbilen klarade körningen

Det Silicon Valley-baserade företaget grundades 2016 av ett gäng Stanford-kursare. De såg att artificiell intelligens hade en potential inom bland annat fordonsautonomi. I dag säger de sig ha en av de mest avancerade helhetslösningarna för självkörande lastbilar, med en autonomi på nivå 4.

Under resan kust-till-kust tappade systemet inte kontrollen, och säkerhetsföraren behövde aldrig kliva in och ta över körningen. Med på resan i lastbilen fanns också en ingenjör.

Precis som konkurrerande lösningar är Plus ai:s lastbil utrustad med kameror, lidar och radar. Företagets datainsamling låter systemet blicka 1 600 meter framför fordonet. Det skriver Popular Mechanics.

Läs mer: Biljättarna som utvecklar autonoma fordon tillsammans

Plus ai hävdar att deras teknik är säkrare än mänskligt framförda lastbilar – och företagets tätposition bekräftas att de var en av de första att få loss tillståndet för självkörande fordon i Kalifornien, Autonomous Testing License, som för närvarande innehas av 65 företag. Nu har Plus ai en flotta med lastbilar som rullar i pilotprogram, i samarbete med ledande amerikanska åkerier. Det skriver företaget på sin hemsida.

John Edgren

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt