Fordon
Stark och snål på två cylindrar
Tvåcylindriga bilmotorer är lösningen när Fiat söker starka och snåla drivkällor för sina småbilar.
I höst debuterar en tvåcylindrig motor i den lilla retrobilen Fiat 500. Ursprungsmodellen med 50 år på nacken hade också tvåcylindrig motor, men på den tiden förknippades sådana motorer med orkeslöshet, hög ljudnivå och vibrationer.
Nu tittar motorkonstruktörerna åter på tvåcylinderlösningar för att klara de allt hårdare kraven på koldioxidutsläpp. Och de gamla invändningarna mot sådana motorlösningar gäller inte längre.
Den lilla tvåcylindriga motor på 0,9 liter som Fiat presenterade på Genevesalongen förra månaden är lättare, starkare och snålare än den fyrcylindriga 1,2 litersmotor som sitter i Fiat 500 idag.
Fiat kallar sin nya motorgeneration Twin-Air. Den lilla tvåcylindriga modellen kommer först i turboutförande med effekten 85 hästkrafter. Redan vid 1700 rpm presterar den 90 procent av maximala vridmomentet 155 Nm. Med koldioxidutsläpp på 95 g/km klarar motorn med god marginal EUs utsläppsgräns på 120 g/km.
Senare kommer en version utan turbo och effekten 65 hästkrafter samt en vässad turboversion på 105 hästkrafter.
De gamla tvåcylindriga motorernas problem med vibrationer har Fiat löst med balansaxlar.
En av hemligheterna bakom den effektiva motorn är de elektrohydrauliskt styrda insugsventilerna som ger möjlighet till mycket variabel ventilstyrning. Fiat räknar med en bränslebesparing på upp till 30 procent jämfört med en motsvarande stor konventionell fyrcylindrig motor.
Med Fiats Multi-Air-teknik, som först presenterades på Genevesalongen förra året, öppnas nya möjligheter till effektivare bensinmotorer, men tekniken kan även användas i dieselmotorsammanhang.