Fordon
Snålare motor med eldriven vattenpump
Den eldrivna vattenpumpen (inringad) monterad på bilmotor. Foto: Aisin Seki
Aisin Seki har tagit fram en kompakt eldriven vattenpump för bilmotorer som minskar bränsleförbrukningen.
Traditionellt drivs vattenpumpen i en vattenkyld bilmotor via direktkoppling mot vevaxeln. Det betyder att pumpens varvtal styrs av motorvarvtalet. Detta är inte alltid optimalt för vattencirkulationen och temperaturregleringen i motorn.
På vissa bilmodeller har därför den mekaniska pumpen bytts mot en elektrisk som bättre kan styras mot optimal kylning. Men nackdelen med eldrivna pumpar är att de är större än de mekaniska.
Aisin Seki har nu tagit fram en kompakt eldriven pump som ska kunna ta upp konkurrensen med mekaniska pumpar. Pumphjulet har utformats för att ge maximal effekt, och man har reducerat antalet komponenter.
För att minska pris och utrymme används tryckta kretsar. Sådana är traditionellt känsliga för värme, men genom att tillverka pumpen i aluminium och använda metallen som värmeavledare blev denna lösning möjligt.
Hela konstruktionen är utförd så att pumpen ska kunna monteras på samma plats där mekaniska pumpar traditionellt sitter.