Fordon
Smarta truckar ska serva jättesjukhuset
De självkörande truckarna spelar en viktig roll i det nya sjukhusets logistik. De får information om nästa körning, hittar själva fram och har egna hissar.
Första delen av jättesjukhuset Nya Karolinska Solna kommer att tas i drift under året och då ska 14 av de totalt 29 självkörande truckarna börja sina jobb. Därför trimmas de så kallade AGV:erna in.
– Detta blir ett mycket effektivt transportsystem som i förlängningen ger sjukvårdspersonalen mer tid för vård, säger Nicholas Fernholm, logistikutvecklare på företaget Coor Service Management.
På Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge har AGV:er funnits sedan 2008, men i Solna blir det en annan teknisk lösning. Huddinges ser mer ut som gaffeltruckar medan Solnas mer är som halvmeterhöga kompakta vagnar. Och de nya truckarna har funnits med i planen sedan man började rita sjukhuset. Det innebär att de har fått egna utrymmen, egna korridorer och egna hissar där inga människor rör sig. Fast om någon ändå kommer i vägen känner roboten av det med hjälp av en skanner.
– Du står i vägen, var vänlig flytta på dig, säger trucken till Skanskas logistikmanager Chris Sabel som ställt sig i vägen.
I Huddinge navigerar truckarna med hjälp av reflektorer på väggarna. Nya Karolinskas är smartare. I den stora öppna ytan på bottenplanet får de visserligen navigeringshjälp av lasersignaler från taket. Men annars hittar de själva rätt. De har en karta med möjliga rutter i sitt minne och känner sedan av konturer som väggar.
– Alla rutter finns uppmappade men de lär sig också efter hand. De har en skanner bak och en fram, som de läser av omgivningen med och jämför mot kartan i minnet, förklarar Albert Curmi, som jobbar med driftsättning på Skanska.
Leverantörerna av varor, exempelvis textilier, lämnar materialet på gallervagnar. Varje vagn är försedd med en rfid-tagg. Med taggen finns information om vad som finns på vagnen och vart på sjukhuset det ska. När trucken kör under vagnen för att hämta den läser den av taggen och tar på så sätt emot en order om vart den ska köra.
Truckarna rör sig i en hastighet av 1,6 meter per sekund. När en truck lämnat av en vagn stannar den för att tänka efter vilket av kommande transportuppdrag som är närmast och vilken order just den trucken ska ta.
– NKS är första sjukhus i Sverige med det här systemet men det är en beprövad teknik, säger Elisabeth Ström, projektledare på Karolinska.
AGV:erna har levererats av tyska MLR. Systemet finns redan på sjukhus i Tyskland samt på St. Olavs sjukhus i norska Trondheim. Dessutom används AGV:er med samma teknik inom industrin.
På Nya Karolinska kommer det att finnas en omlastningsstation som är manuellt bemannad. Där packas olika material om för att nå ut till avdelningarna. Varje plagg finns registrerat och ingen behöver hålla reda på lager eller beställningar, det har systemet redan koll på.
– Därmed finns också en bra möjlighet till spårbarhet, man vet förbrukning, vilka storlekar av kläder som går åt på olika avdelningar och så vidare, säger Elisabeth Ström.