Fordon

”Sluta hoppas på Brasse-Gripen”

Allan Widman, folkpartiets representant i riksdagens försvarsutskott
Johan Thunberger, försvarsanalytiker.
Odd Werin, konteramiral.

- Varken Brasilien eller Indien kommer att välja Jas Gripen som sitt nya stridsflygplan. Sannolikheten för det är väldigt liten, säger Allan Widman, folkpartistisk riksdagsman i försvarsutskottet.

Publicerad

Allan Widman släppte bomben strax före slutet på den halvdagskonferens om det svenska luftförsvaret i allmänhet och Jas Gripen i synnerhet som organisationens Folk och Försvar anordnade i Stockholm på onsdagen.

- Det är trist för Saab att inte få utveckla Gripen Next Generation tillsammans med den brasilianska industrin, men bra för det svenska försvaret, som får styra utvecklingen efter de svenska behoven, säger Allan Widman till Ny Teknik efter seminariet.

Han menar att nya Jas Gripen blir ett projekt för små länder och att Sverige kan få med de länder som redan köpt Jas Gripen som partners i en vidareutveckling av planet.

Hittills har Sydafrika, Tjeckien, Ungern och Thailand köpt plan av Sverige.

Men vad Sverige behöver när det gäller luftförsvaret är fortfarande en öppen fråga.

Försvarsanalytikern Johan Thunberger är till exempel av den åsikten att Sverige inte alls ska satsa på en vidareutveckling av Gripensystemet.

- Bygg inte om Gripen till en E/F-version utan kör den nuvarande C/D-versionen till dess att den är slut och köp sedan utländska plan, säger Johan Thunberger till Ny Teknik.

Det alternativet finns också med i Försvarsmaktens plan.

Vi arbetar efter två huvudspår, sade Försvarsmaktens representant på konferensen, konteramiral Odd Werin, i sitt anförande.

  1. Utgå från den demonstrator som Saab och FMV byggt gemensamt och som nu provflugits i två år med mycket gott resultat. Där har skrovet på Jas Gripen byggts om, planet har fått en helt ny kraftfull Aesa-radar, motor med ökad dragkraft, ökad eldkraft och längre räckvidd.
  2. Förbättra nuvarande C/D-version utan ombyggnad av skrovet med mer elektronik, en mini-Aesa-radar och en chiptrimmad Volvo Aero RM12-motor.

- Vi måste väga dessa alternativ väldigt noga. Det är avvägning mellan ekonomi och försvarsförmåga. Prio ett är att försvara vårt närområde och inte ge fienden en chans att upprätta ett brohuvud på svensk mark, säger Odd Werin.

Om knappt två månader kommer Försvarsmakten att presentera sin plan för försvarsminister Sten Tolgfors och sedan blir det en omfattande politisk hantering inom regeringen innan riksdagen får en chans att säga sitt.

Det kan ta flera år innan ett beslut om Jas Gripens framtid kan tas.

Se hela debatten på Folk och Försvars sajt här.