Fordon
”Slopa dykarslussen på ubåten A26”
Slopa den stora dykarslussen på nya ubåten A26. Ett vapenutrymme är ett bättre alternativ, anser Nils Bruzelius, lärare på Försvarshögskolan.
Nästa svenska generations ubåt - A26 - planeras få en stor sluss i fören. Tanken är att kunna vattenfylla det långa tubliknande utrymmet och släppa ut och in dykare och utrustning som exempelvis undervattensfarkoster - under ytan.
Men i veckan höjde Nils Bruzelius, tidigare ubåtskapten, nu pensionerad kommendör och lärare på Försvarshögskolan rösten i ett blogginlägg och varnade för att slussen kan ge problem.
Svenska staten har beställt två exemplar av ubåtarna av modell A26 av tillverkaren Saab Kockums. Designen av ubåten härstammar, enligt Bruzelius, från samarbetet med Norge i projekt Viking från 1990-talet.
Det var Norge som drev önskemålet om "en stor flexibel sluss i ubåtens förskepp", avslöjar han i bloggen.
"Om denna sluss förträfflighet försöker SAAB/Kockums övertyga oss med delvis felaktiga bilder och med tanke på den internationella marknaden är slussen döpt till Flexible Payload Lock. Jag personligen tvivlar starkt på slussens användbarhet och jag är övertygad om att det finns bättre alternativ”, skriver han.
Slussen blir sex meter lång och får en volym på cirka 20 kubikmeter. Enligt Nils Bruzelius riskerar ubåten att vatten tränger in via lösningen.
Eftersom ubåten måste ligga på botten när slussen ska vattenfyllas och dykarna slussa ut och in, kan grus, lera och andra föremål smita in och blockera att slussluckan sluter tätt när den ska stänga. Utrymmet kan bli svårt att länsa ur och ubåten kan därmed hamna i ett besvärligt läge, argumenterar han.
Att slussa ut dykare när ubåten hänger och svävar i vattnet är en teoretisk möjlighet - men i praktiken innebär den stora problem och risker, enligt Bruzelius.
Han anser att är bättre att marinen satsar på att bestycka A26-ubåtarna med fler vapen - exempelvis med ytterligare två torpedtuber. I dag har A26-modellen fyra tuber avsedda för tung torped.