Fordon Slätstrukna tåg slipper is Det räcker inte utveckla nya metoder för att ta bort is från tågen. Konstruktionen på lok och vagnar är avgörande, enligt Henrik Tengstrand, utvecklingschef på Bombardier i Västerås. Eddie Pröckl Publicerad 23 feb 2010 kl 09.17 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Henrik Tengstrand vill se ett nationellt forskningsprogram kring hur järnvägssystemet ska klara vintrarna bättre.- Vi på Bombardier skulle kunna bidra med kunskaper om fordonen, aerodynamik och termodynamik, säger han. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bombardier fordon snöoväder Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Googles vändning – behåller kakor i Chrome året ut Google behåller kakor i sin webbläsare Chrome, trots tidigare besked om att spårningsverktyget ska försvinna under året.
Premium Svenska forskare bakom Apples nya skum – ”Blev förvånade” Apple vänder sig återigen till Sverige och skogsindustrin för nya förpackningar.
Så blev Nvidia nummer 1 i AI-boomen – men kan segertåget fortsätta? Från grafikkort till datacenter och nu ai-acceleratorer. Podden Allt du behöver veta om ny teknik går på djupet med chipbolaget Nvidia, som vill utveckla beräkningskraft kraftfull nog att förändra hela vår värld.