Sju fakta – det här visste du inte om Formel 1

2017-04-19 15:15 Felix Björklund  
Foto: Ferrari

Oförstörbara bromsar, hjälmar som tål 800 grader och krafter på 5g. Formel 1 är en extrem sport i ordets rätta bemärkelse.

Det finns få sporter som är så extrema som Formel 1 – och det gäller även reglementet. Man kan nästan säga att halva sporten för lagens ingenjörer, genom historien, har varit att hitta kryphål och luckor i regelboken, och på så sätt skaffa sig en fördel.

Reglementet har lett till underbara resultat – kolla in listan nedan:

1. Trodde du att en F1-hjälm var en vanlig integralhjälm? Fel! De ”huvudbonader” som förarna har på sig är bland de mest tåliga saker vi människor skapat. För att en hjälm ska godkännas av FIA krävs det att den ska klara av en eldslåga på 800 grader i 45 sekunder – detta utan att värmen inne i hjälmen får överstiga 70 grader. Visiret ska tåla projektiler som kommer i 500 km/h.

2. De gamla treliters V10:orna som länge satt i F1-bilarna är borta. Numera är det en 1,6-liters turboladdad V6:a med ombord Effekten är inte officiell men ligger runt 600 hästkrafter. Därtill har bilarna ett ERS-system (Energy recovery system) som ger ytterligare 150 hästar.

Med tanke på att bilen väger blott 640 kg (minimivikt med förare) så innebär det att vikt/kraftförhållandet är otroligt. Eller enkelt översatt: Kraft som en BMW M5… men vikt som original-hundkoja.

3. Aerodynamik är lika viktigt inom Formel 1 – som en klubba är inom ishockey. Även här har FIA vart och petat rejält och regleringarna är strikta. Varför? Jo, precis som när motorutvecklingen gjorde att det gick för snabbt, har aerodynamiken och ”downforce” gett bilarna för bra fartprestanda för banorna. Så hur mycket downforce kan genereras? Tillräckligt för att bilen skulle klara av att köra i taket på en tunnel om den färdades i full fart. Ett annat exempel är att man inför tävlingen i Monaco svetsar fast alla brunnslock, detta för att de inte ska ryckas upp av suget när bilarna kör över dem.

4. På grund av ovan nämnda downforce krävs det en hel del av hjulupphängning och fjädring. Fram ska upphängningen klara av ett tryck på två ton – vilket innebär att kolfiberrören alltså skulle klara av att bära upp en hel Volvo V90 utan att knäckas.

5. F1 handlar mycket om extrema siffror. De flesta vet att det är en snabb sport och att exempelvis accelerationen är enorm. Men några minst lika imponerande siffror är att föraren under ett lopp växlar i snitt 2 500 gånger. Och när det är blött på banan och bilen färdas i full fart så lyfter däckens mönster bort 60 liter vatten i sekunden. Något som det även gått åt litervis med genom åren är champagne, men efter att Mumm-drog sig ur cirkusen 2015 är det numera mousserande vin från Chandon som fuktar ner de närmast podiet.

Läs mer: BMW satsar på elracing

6. Bromsskivorna på en F1-bil består av en speciell ”oförstörbar” form av kolfiber. En uppsättning kostar nära 100 000 kronor och tar en månad att bygga. Men då klarar de också otroliga påfrestningar. När förare stampar på bromsen innebär det att skivorna värms upp till 1 200 grader – vilket är en temperatur jämförbar med lava. Monza i Italien är en av de banor där det verkligen krävs bra bromsar. I första kurvan bromsas bilarna ner från 320 km/h till 100 km/h på två sekunder. Inbromsningen är så extrem att förare sagt att deras tårkanaler ”sprutar” ner visiret.

7. För en F1-förare är en god fysik ett måste. Krafterna som kroppen utsätts för är enorma. Under tävling handlar det om höghastighetskurvor med 5-6g i lateralkraft. Som jämförelse kan nämnas att g-krafterna en astronaut får utstå vid uppskjut ”bara” är på 3g.

Det är dock ingenting mot det som David Purley fick uppleva 1977. Under ett träningsvarv inför British Grand Prix hängde sig Purleys gaspedal. Det resulterade i att han körde rakt in i en vägg och bromsades från 173 km/h till 0 km/h på en sträcka av 66 cm – något som motsvarar 197,8g. Britten överlevde men valde att överge racing för konstflygning.

Ett exempel på att det krävs en hel del muskler för att hålla huvudet på plats är det här – Fernando Alonso klarar av att knäcka nötter med nacken.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt