Självkörande bilar ska lära sig av våldsspel

2017-04-20 14:38 Felix Björklund  
Scen ur spelet GTA 5. Foto: Rockstar Games

Grand Theft Auto är ett tv-spel som har kritiserats kraftigt för sitt våldsinnehåll. Men allt är inte död och förstörelse – kaoset i spelet är osannolikt nog en bra miljö för att testa självkörande teknik.

Grand Theft Auto är en världens genom tiderna mest sålda spelserier. ”GTA” har samtidigt kritiserats, fördömts och (i vissa länder) förbjudits för att det innehåller så mycket våld.

Huvudpersonen är kriminell – och spelet igenom varvas rån, mord och knarklangning. Att de flesta ”äventyren” är olagliga älskas uppenbarligen av spelarna. Bara versionen GTA 5 har sålts i 75 miljoner exemplar.

Men det finns även något positivt som våldsspelet kan bidra med, nämligen en kreativ miljö. Det menar professor Alain Kornhauser på Princeton University.

Spelet, som produceras av Rockstar Games Inc, är nästan lika varierat som verkligheten. På gatorna i den fiktiva staden ”Los Santos” rullar 262 olika typer av fordon och över 1 000 oförutsägbara gångtrafikanter samt djur korsar vägarna. Därtill finns det broar, trafiksignaler, korsningar och tunnlar i massor – samt 14 olika väderförhållanden.

Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att enligt Kornhauser är GTA 5 ”den rikaste virtuella miljön som vi kan hämta data ifrån”.

Läs mer: Pratande däcket ger tips till föraren

Professorn menar inte att den digitala världen ersätter data som samlas in på hederlig gammal asfalt, dock innebär GTA 5 att man både snabbt och billigt kan köra miljontals simuleringar av situationer. Och Kornhauser är inte ensam om att se värdet i spelsimulering.

– Att bara förlita sig på data genom körning är inte praktiskt. Med simulation kan man köra identiska scenarion igen och igen, oändligt många gånger – för att sedan testa om det i verkligheten, säger Davide Bacchet på startup-företaget Nio till Bloomberg.

För lekmannen låter det kanske otroligt att man skulle använda ett tv-spel för att samla på sig data för något som avancerat som självkörande bilar. Men faktum är att man länge har använt sig av olika spel för att träna upp artificiell intelligens – från Super Mario Bros till Angry Birds, och olika avancerade strategispel.

En kontrollerad miljö är bra för att köra ”trial and error”. Simulering är även nödvändigt för att självkörande bilar ska bli verkligt. Antalet incidenter som kan ske, och som man måste testas för, är enormt många. En viktig fråga är vad myndigheter kommer att kräva för att tillåta autonoma fordon – men troligtvis handlar det om miljontals testmil. Och då lär virtuella mil bli viktiga.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt