Tekniken där batteribilar kan stötta upp elnätet vid behov befinner sig fortfarande på försöksstadiet. Här är sex projekt som har haft stor betydelse – eller kan få det i framtiden.
Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, USA och Japan är länderna att främst hålla koll på när det gäller pilottester av V2G-tekniken. Åtminstone enligt en sammanställning gjord av konsultbolagen Everoze och Evconsult, publicerad hösten 2018. Totalt identifierades 50 olika projekt i hela världen, varav 25 i Europa, 18 i Nordamerika och sju i Asien.
Fler projekt har tillkommit sedan dess. Här har vi valt ut fem – pågående eller avslutade – som har haft eller kan komma att få betydelse när tekniken ska gå från pilot till kommersiellt gångbar. Att Renault, Nissan och Mitsubishi är överrepresenterade beror på att de tre allianskompanjonerna står för över hälften av alla kartlagda projekt.
Porto Santos mål på längre sikt är att bli Europas första fossilfria ö. Foto: Andrei Dimofte/Creative Commons
1. Den portugisiska ön Porto Santo
Den lilla ön Porto Santo vid Madeira förlitar sig tungt på importerade fossila bränslen för elproduktionen. Öns mål på längre sikt är att bli Europas första fossilfria ö. I ett kortare perspektiv vill den öka andelen förnybar elproduktion från dagens 15 till 30 procent. Omställningen leder till ett behov av att kunna lagra energin över dygnet, rapporterar nyhetsbrevet Omev.
2018 lanserades därför ett demonstrationsprojekt där bland andra Renault och ABB ingår. Utrullningen började i somras och består av tre faser: 1. Införskaffande av 20 elbilar och 40 laddstationer. 2. Implementering av V2G-tekniken. 3. Installation av stationära energilager i form av använda bilbatterier.
Projektet verkar ännu befinna sig på ett tidigt stadium, men är intressant att följa eftersom öns isolerade läge gör effekterna enklare att mäta.
Annons
Tio enheter kapabla att mata ut elenergi från lika många elskåpbilar installerades vid det danska elbolagets kontor. Foto: Parker Project
2. Parkerprojektet i Köpenhamn
I september 2016 blev Danmark först i världen med en kommersiell så kallad V2G-hub. Tio enheter kapabla att mata ut elenergi från lika många elskåpbilar installerades vid det danska elbolaget Frederiksberg Forsynings kontor i Köpenhamn. Bakom projektet står även bland andra Nissan, energibolaget Enel samt det amerikanska V2G-bolaget Nuvve.
I slutet av 2018 avslutades projektet. Utöver att de tio bilarna användes för daglig körning hölls de uppkopplade mot nätet i snitt 100 timmar per vecka och bil. Totalt 130 000 kWh återfördes till elnätet under projekttiden, motsvarande förbrukningen för 21 villor.
Varje bil genererade i snitt 1 860 euro, motsvarande knappt 20 000 kronor, i intäkter varje år för energin de levererade ut på nätet. Deltagarna konstaterade att V2G har potential, men att regleringar och skattesystem behöver förändras.
Christer Lindström, fordonsansvarig hos Kungsbacka kommun som testar V2G. På bilden visas tekniken på Ecarexpo i Göteborg. Foto: Thomas Johansson/TT
3. Kungsbackaprojektet
Det dröjde länge innan Sverige fick sitt första V2G-projekt. Utöver Örebro-projektet, som beskrivs i en artikel här intill, har Nissan, Eon och Kungsbacka kommun satt upp tio V2G-laddare som kommunens elbilar kopplas upp mot. Fem av laddarna är placerade vid stadshuset och bidrar med frekvensreglering av elnätet, utöver att de kapar effekttoppar i verksamheten och på så sätt jämnar ut energianvändningen.
Övriga fem sitter vid Teknikens hus och har inte frekvensreglerande funktion. Däremot är de sammankopplade med en solcellsanläggning på totalt 56 kW.
Foto: Dreev Foto: Dreev
4. Jätteprojekt planeras i Storbritannien
Amerikanska Nuvve och det franska elbolaget EDF bildade i mitten av 2019 samriskbolaget Dreev. Syftet är att lansera V2G-tekniken på flera marknader.
Annons
För Storbritannien finns det specifika målet 1 500 V2G-laddare, vilka skulle kunna erbjuda hela 15 MW i tillgänglig effektreserv vid tillfällen då elnätet är satt under press. Det motsvarar behovet för 4 000 villor, enligt Dreev.
Tidigt V2G-projekt i Japan som pågick mellan 2010 och 2013, och där själva tekniken demonstrerades under ett år.
Fem Mitsubishi iMiev användes för att kapa effekttoppar vid en av företagets anläggningar. Bilarnas batterier var små (16 kWh) med dagens mått, liksom laddarna (3 kW).
Hela systemet bestod av solceller om 20 kW, de fem elbilarna samt ett stationärt energilager av använda elbilsbatterier på 80 kWh. Det var endast igång vardagar 13–16 och överförde då mellan 30–50 kWh, vilket innebar att anläggningens effektbehov kunde kapas med i snitt 12,7 procent.
På kontrollpanelen i teknikrummet framgår hur automationssystemet sköter ventilation, värme och belysning i huset. Nissan Leaf-bilen kan både laddas och laddas ur vid laddstationen. Grafik: Jonas Askergren. Fakta: Johan Kristensson, Linda Nohrstedt. Källa: Power 2 U Foto: Markus Pettersson
6. Örebrobostäder
Två av Örebrobostäders fastigheter har försetts med varsin laddbox som möjliggör dubbelriktad laddning. Elenergin i Nissan Leaf-batteriet används för att driva exempelvis hiss, ventilation och belysning. Projektet har pågått i 1,5 år.
Testerna visar att bilens batteri på 45 kWh kan stå för en tredjedel av husets behov av fastighetsel, cirka 10 kW, under en period om ungefär 4 timmar. Framöver hoppas företaget att även få bidra med frekvensreglering av elnätet.