Fordon
Seat satsar på robottaxi för stadskörning
Den spanska biltillverkaren satsar på mobilitetstjänster och deras nya specialbilar byggs enbat för att klara av stadstrafik. Vi vill vara en av framtidens robottaxi-operatörer, säger Seats affärsutvecklingschef.
Alla biltillverkare letar efter nya inkomstkällor – ett hett område är mobilitetstjänster. Nu hoppar Seat på tåget, och tar bland annat sikte på specialbyggda robottaxis, taxibilar som är helt självkörande.
Seats affärsutvecklingschef Arantxa Alonso avslöjar att företaget kommer se över sättet som de bygger bilar på – och börja konstruera fordon som är specialdesignade för att användas inom en mobilitetstjänst.
Det innebär att man lanserar bilar som endast är avsedda för stadstrafik. Hon konstaterar att miljön kräver pigga och smidiga fordon som är enkla att parkera, samtidigt behöver bilarna inte längre uppfylla de kriterier som krävs för att köras på motorväg.
– Vår forsknings och utvecklingsavdelning borde klara av att leverera de första prototyperna mot slutet av det här året. Och det finns möjlighet att vi kan visa upp dem några få månader senare. De prototyperna kommer kanske inte ens vara en bil, utan snarare en blandning med något annat. Vi måste tänka lateralt för annars kan någon komma in och störa oss. Störningar kommer snabbt och är svåra att förutse, säger Arantxa Alonso till Automotive News Europe.
Dock kommer Seats första urbana modell inte vara självkörande – enligt Alonso rör det sig inledningsvis om bilar utrustade med system för automatisk parkering.
Seat har målsättningen att vara en av framtidens robottaxi-operatörer, och faktum är att företaget redan erbjuder mobilitetstjänsten Respiro i Madrid.
Seats robottaxi får konkurrens
Utöver fler spanska städer överväger man en expansion av tjänsten till Portugal, och sedan väntar eventuellt Italien 2020 följt av Frankrike. En annan viktig byggsten är Seats app ”Just Moove” som hanterar allt från vägtullar till tankning och taxi.
Seats satsning kommer koordinerats med den egna koncernen Volkswagen Group, som överväger att sjösätta en flotta av helt autonoma taxibilar. Bland konkurrenterna finns bland andra Renault, vars vd Carlos Ghosn har utlovat en lanserad robottaxitjänst till år 2022. Och fransmännens täta samarbete med Mitsubishi och Nissan kommer förmodligen innebär att tekniken delas.
Till detta kommer Volvo, som har sagt att en tredjedel av de producerande bilarna kommer vara självkörande vid mitten av nästa årtionde. Tätpositionen tas dock av General Motors som planerar att sjösätta sin flotta av robottaxis redan under 2019.
Seat anser att genomslaget för mobilitetstjänster kommer inledas i storstäderna och sedan erövra landsbygden – och med ett mycket lägre pris kommer få orka stå emot utvecklingen.
– Till och med bilälskarna kommer överge sina fordon på grund av kostnaden, säger Arantxa Alonso.