Se luckan i vägen som stoppar fartdårar

2012-09-11 10:05  

En fallucka i vägbanan har minskat antalet fortkörare dramatiskt i en utsatt korsning i Linköping. Nu investerar Innovationsbron i tekniken.

Kör du lagligt märker du ingenting. Men nonchalerar du 30-skylten så fälls en lucka snabbt ner i vägbanan, och däcken dunsar i en stålklädd kant. Tanken är att upplevelsen ska vara så obehaglig att fartdårar lär sig att hålla farten. Varken bil eller passagerare ska ta skada.

Det nya farthindret heter Actibump och har utvecklats av företaget Prodelox i samarbete med Linköpings kommun. Edeva, som har knoppats av för att ta tekniken till marknaden, tar nu in 1,5 miljoner kronor från Innovationsbron för att marknadsföra fartguppet.

-Vi ser stort intresse för tekniken och för diskussioner med flera kommuner, säger David Eskilsson som är vd på Edeva.

Att luckan får fortkörarna att lätta på gasen visar en första installation på Rydsvägen, en vägsträcka nära universitetet i Linköping som många fotgängare och cyklister korsar. När farthindret installerades hösten 2010 körde 70 procent av bilarna för fort vid radarn 50 meter framför hindret. I dag har andelen fartsyndare rasat till 20 procent, enligt Edevas egen statistik.

Att höjdhinder i vägbanan sänker hastigheten är ingen nyhet. Men fasta bulor kan skada ryggen på yrkeschaufförer som passerar många gupp varje dag. Miljön tar dessutom stryk när alla bilar först bromsar och sedan gasar. Flera svenska kommuner har därför testat andra typer av dynamiska farthinder som har skjutit upp ur vägbanan framför fortkörarna.

Flera försök har fallerat när konstruktionerna inte klarat påfrestningarna. Att fälla ner en lucka i stället för att skjuta upp ett hinder är ett nytt koncept, som Edeva har patenterat.

Hur påverkar hindret cyklister, mopedister eller motorcyklister?

-Om man håller hastigheten är det inga problem, och tvåhjulingar kan dessutom lätt passera vid sidan av luckan, säger David Eskilsson.

Men om man ändå kör ner i luckan?

-Vårt farthinder är inte farligare för tvåhjulingar än andra väggupp, och vi har inte fått in några rapporter från kommunen om incidenter.

Att installera farthindret i båda riktningarna på en väg kostar cirka 500 000 kronor.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL